Markkinointisuunnitelma Enkeliravintolalle
Hänninen, Essi (2014)
Hänninen, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820390
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma turkulaiselle Enkeliravintolalle. Ravintolalla ei ole aikaisemmin ollut markkinointisuunnitelmaa, eikä yrityksen markkinointi ole ollut suunnitelmallista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda Enkeliravintolan markkinointiin suunnitelmallisuus, hyödyntäen jo yrityksen ennestään käyttämiä markkinointikanavia.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin markkinoinnin eri kilpailukeinoja. Enkeliravintolalle laadittiin myös lähtökohta-analyysit, joita käytettiin markkinointisuunnitelman pohjana. Markkinointisuunnitelma on Excel-taulukon muodossa, jotta toimeksiantajan on helppo muokata sitä tarvittaessa. Suunnitelmassa markkinointitoimenpiteet oli jaksotettu kuukausittain suoritettaviksi toimenpiteiksi.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisesti ja haastattelumuotona käytettiin strukturoitua lomakehaastattelua. Haastattelut suoritettiin 2014 vuoden marraskuussa. Haastateltavat olivat Enkeliravintolan potentiaalisia asiakkaita. Yhteensä haastatteluja tehtiin 25 kappaletta ja ne kaikki toteutettiin Turun konserttitalolla.
Lomakehaastattelusta saatujen vastausten perusteella selvitettiin, millaisia mielikuvia Enkeliravintola ihmisissä herättää, millä tavalla ihmiset valikoivat ravintolan ja mitä viestintäkanavia he käyttävät etsiessään tietoa ravintoloista. Tutkimuksen tuloksista näemme mitä markkinointikanavia Enkeliravintolan kannattaa hyödyntää tavoitellessaan potentiaalisia asiakkaita.
Tämän opinnäytetyön ja syntyneen markkinointisuunnitelman tarkoituksena on jäädä Enkeliravintolan työkaluksi, minkä avulla markkinointia voidaan kehittää. Ravintola-alalla trendien seuraaminen ja jatkuva kehittyminen on elinehto. Markkinoinnista tulee systemaattista ja tehokasta, kun markkinointi on suunniteltu järjestelmällisesti.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin markkinoinnin eri kilpailukeinoja. Enkeliravintolalle laadittiin myös lähtökohta-analyysit, joita käytettiin markkinointisuunnitelman pohjana. Markkinointisuunnitelma on Excel-taulukon muodossa, jotta toimeksiantajan on helppo muokata sitä tarvittaessa. Suunnitelmassa markkinointitoimenpiteet oli jaksotettu kuukausittain suoritettaviksi toimenpiteiksi.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisesti ja haastattelumuotona käytettiin strukturoitua lomakehaastattelua. Haastattelut suoritettiin 2014 vuoden marraskuussa. Haastateltavat olivat Enkeliravintolan potentiaalisia asiakkaita. Yhteensä haastatteluja tehtiin 25 kappaletta ja ne kaikki toteutettiin Turun konserttitalolla.
Lomakehaastattelusta saatujen vastausten perusteella selvitettiin, millaisia mielikuvia Enkeliravintola ihmisissä herättää, millä tavalla ihmiset valikoivat ravintolan ja mitä viestintäkanavia he käyttävät etsiessään tietoa ravintoloista. Tutkimuksen tuloksista näemme mitä markkinointikanavia Enkeliravintolan kannattaa hyödyntää tavoitellessaan potentiaalisia asiakkaita.
Tämän opinnäytetyön ja syntyneen markkinointisuunnitelman tarkoituksena on jäädä Enkeliravintolan työkaluksi, minkä avulla markkinointia voidaan kehittää. Ravintola-alalla trendien seuraaminen ja jatkuva kehittyminen on elinehto. Markkinoinnista tulee systemaattista ja tehokasta, kun markkinointi on suunniteltu järjestelmällisesti.