Marknadskommunikation för företaget R5 Motion och hälsa
Kokko, Ella (2014)
Kokko, Ella
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620118
Tiivistelmä
Detta arbeta är gjort för företaget R5 Motion och hälsa (R5). Syftet med detta arbete är att ta reda på vilken typ av marknadskommunikation företaget R5 kunde använda sig av för att nå sin kundgrupp. Företaget har inte tidigare haft synlig marknadsföring, men önskar att med hjälp av marknadskommunikation kunna växa och nå allt fler potentiella kunder. Eftersom företaget har en begränsad budget att använda till marknadskommunikationen bör detta beaktas vid val av media. En utmaning för företaget är att skilja sig från mängden av företag som erbjuder liknande tjänster.
I arbetet gås det på både teoretiskt och empiriskt plan igenom olika typer av marknadskommunikation, de viktigaste delarna vid planerandet och uppbyggnad av marknadskommunikation; kunskap om målgruppen, utformat budskap och val av medier. I teoridelen behandlas även gerilla- och viralmarknadsföring.
I studien har fallstudier använts som metod. Datainsamlingen har skett med hjälp av intervjuer och litteraturstudier. Som resultat har framkommit att webbaserad kommunikation passar väl företaget R5. I dagens läge finns det flera olika alternativ att för-verkliga kommunikation på internet och det är vad företaget kommer att utnyttja huvudsakligen. This is a thesis work commissioned by a company called R5 Athletics and health. The purpose for this thesis is to find out what kind of marketing communication the company R5 should use to reach their target group. The company hasn’t had any visible marketing until now, but wishes to grow and reach new potential customers with marketing communication. Because the company has a limited budget to use on the marketing, this is something that has to be kept in mind while choosing media. A big challenge for the company is to stand out among other companies offering similar services.
This thesis is on theoretical and empirical level going through different types of marketing communication, the most important phases during planning and building up marketing communication; knowledge of the target group, formulation of message and choosing media. Guerilla marketing and viral marketing is also discussed in the theoretical part.
Case study is used as method in this thesis. Data collection is done with interviews and literature review. The result from the research is that web-based communication suits the company R5 well. Now a day there are many different opportunities to communicate on the Internet, which is something R5 should emphasize in the future.
I arbetet gås det på både teoretiskt och empiriskt plan igenom olika typer av marknadskommunikation, de viktigaste delarna vid planerandet och uppbyggnad av marknadskommunikation; kunskap om målgruppen, utformat budskap och val av medier. I teoridelen behandlas även gerilla- och viralmarknadsföring.
I studien har fallstudier använts som metod. Datainsamlingen har skett med hjälp av intervjuer och litteraturstudier. Som resultat har framkommit att webbaserad kommunikation passar väl företaget R5. I dagens läge finns det flera olika alternativ att för-verkliga kommunikation på internet och det är vad företaget kommer att utnyttja huvudsakligen.
This thesis is on theoretical and empirical level going through different types of marketing communication, the most important phases during planning and building up marketing communication; knowledge of the target group, formulation of message and choosing media. Guerilla marketing and viral marketing is also discussed in the theoretical part.
Case study is used as method in this thesis. Data collection is done with interviews and literature review. The result from the research is that web-based communication suits the company R5 well. Now a day there are many different opportunities to communicate on the Internet, which is something R5 should emphasize in the future.