Lapsen turvaksi : Lapsivahti GPS-paikannin 4-8-vuotiaiden lasten turvana
Kokki, Juho (2014)
Kokki, Juho
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820455
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa markkinointia sekä erilaisia mainosmateriaaleja 4-8-vuotiaille lapsille suunnitellun Lapsivahti GPS-paikantimen julkaisua varten. Tuotteella pyritään edistämään 4-8-vuotiaiden lasten turvallista liikkumista erityisesti ulkona, sillä paikantimen avulla vanhempi voi ottaa yhteyttä lapseensa sekä seurata, missä lapsi liikkuu. Tarkoituksena oli myös perehtyä alle 8-vuotiaiden lasten fyysiseen ja henkiseen turvallisuuteen sekä pohtia, miten tällaista laitetta voidaan hyödyntää kotona ja varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö on osa laajempaa ESR:n ja Uudenmaan ELY-keskuksen rahoittamaa mHealth booster –hanketta. Työn toiminnallinen osuus toteutettiin yhteistyössä Turvallinen Koti Oy:n kanssa, jolla oli tarvetta erilaisille markkinointimateriaaleille sekä mainososaamiselle. Opinnäytetyössä hyödynnettiin aikaisempaa osaamista markkinoinnin sekä median parissa.
Teoreettinen viitekehys rakentui lapsen turvallisuuden ympärille. Työssä tarkasteltiin lapsen fyysistä sekä henkistä turvallisuutta, vanhemmuuden roolia lapsen turvallisuuden tukijana sekä turvallisuuden kehittämistä päiväkotiympäristössä. Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia olivat toiminnallisena osuutena toteutetut markkinointisuunnitelma, mainoskuvat, tuotevideot, internetsivut, Facebook-sivujen ylläpito sekä videoiden äänituotanto. Keskeisiä tuloksia käytettiin tämän työn arviointiaineistoina ja itsearvioinnin lisäksi tuotoksia arvioi työelämän yhteyshenkilö. Tavoitteena oli lanseerata Lapsivahti GPS-paikannin kuluttajamarkkinoille syksyllä 2014, ja tämä tavoite toteutui.
Teoreettinen viitekehys rakentui lapsen turvallisuuden ympärille. Työssä tarkasteltiin lapsen fyysistä sekä henkistä turvallisuutta, vanhemmuuden roolia lapsen turvallisuuden tukijana sekä turvallisuuden kehittämistä päiväkotiympäristössä. Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia olivat toiminnallisena osuutena toteutetut markkinointisuunnitelma, mainoskuvat, tuotevideot, internetsivut, Facebook-sivujen ylläpito sekä videoiden äänituotanto. Keskeisiä tuloksia käytettiin tämän työn arviointiaineistoina ja itsearvioinnin lisäksi tuotoksia arvioi työelämän yhteyshenkilö. Tavoitteena oli lanseerata Lapsivahti GPS-paikannin kuluttajamarkkinoille syksyllä 2014, ja tämä tavoite toteutui.