Vuokratyöntekijät osana asiakasyritysten työyhteisöjä
Oikari, Elina; Muhonen, Anu (2014)
Oikari, Elina
Muhonen, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122120617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122120617
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miten matkailu- ja ravitsemusalan vuokratyöntekijät kokevat pääsevänsä osaksi vaihtuvien asiakasyritysten työyhteisöjä ja millä keinoin työyhteisöön kuulumista voitaisiin edistää työhyvinvoinnin parantamiseksi. Työn toimeksiantaja oli Keski-Suomen alueella toimiva henkilöstöpalveluyritys X. Yrityksen tarve tutkimukselle syntyi henkilöstöpalveluyrityksen edustajien ja vuokratyöntekijöiden välillä käydyistä keskusteluista. Laajemman näkökulman saamiseksi selvitettiin aiempia tutkimuksia vuokratyöntekijöiden työhyvinvoinnista.
Opinnäytetyön osana tehtiin sähköinen kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli kartoittaa vuokratyöntekijöiden työyhteisöllisyyden kokemuksen nykytila ja kuulla heidän omia parannusehdotuksiaan työyhteisöllisyyden tukemiseksi. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin Webropol-kyselyohjelmistolla. Tutkimuksen sähköinen kysely lähetettiin 220:lle henkilöstöpalveluyritys X:n keikkatyötä tekevälle ravitsemus- ja matkailualan työntekijälle. Vastauksia saatiin 64 kappaletta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käytiin läpi henkilöstövuokrausta ja vuokratyöntekijän asemaa työyhteisössä. Työhyvinvointia käsiteltiin myös yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan kannalta. Työhyvinvoinnin portaat -mallin avulla pystyttiin selvittämään työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Työhyvinvoinnin portaat -mallia käytettiin tutkimuksen kehittämisideoita käsiteltäessä.
Tulosten mukaan vuokratyöntekijät kaipasivat parempaa perehdyttämistä työtehtäviin. Myös palautteen saaminen olisi tärkeää. Yhteisöllisyyden lisääminen nousi vastauksissa myös selkeäksi kehittämiskohteeksi. Työn lopputuloksena syntyi toimeksiantajalle nykytilan kartoitus vuokratyöntekijöiden työhyvinvoinnista. Lisäksi esiin nousi ehdotuksia, joiden avulla voidaan parantaa vuokratyöntekijöiden kuulumista vaihtuvien asiakasyritysten työyhteisöihin.
Opinnäytetyön osana tehtiin sähköinen kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli kartoittaa vuokratyöntekijöiden työyhteisöllisyyden kokemuksen nykytila ja kuulla heidän omia parannusehdotuksiaan työyhteisöllisyyden tukemiseksi. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin Webropol-kyselyohjelmistolla. Tutkimuksen sähköinen kysely lähetettiin 220:lle henkilöstöpalveluyritys X:n keikkatyötä tekevälle ravitsemus- ja matkailualan työntekijälle. Vastauksia saatiin 64 kappaletta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käytiin läpi henkilöstövuokrausta ja vuokratyöntekijän asemaa työyhteisössä. Työhyvinvointia käsiteltiin myös yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan kannalta. Työhyvinvoinnin portaat -mallin avulla pystyttiin selvittämään työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Työhyvinvoinnin portaat -mallia käytettiin tutkimuksen kehittämisideoita käsiteltäessä.
Tulosten mukaan vuokratyöntekijät kaipasivat parempaa perehdyttämistä työtehtäviin. Myös palautteen saaminen olisi tärkeää. Yhteisöllisyyden lisääminen nousi vastauksissa myös selkeäksi kehittämiskohteeksi. Työn lopputuloksena syntyi toimeksiantajalle nykytilan kartoitus vuokratyöntekijöiden työhyvinvoinnista. Lisäksi esiin nousi ehdotuksia, joiden avulla voidaan parantaa vuokratyöntekijöiden kuulumista vaihtuvien asiakasyritysten työyhteisöihin.