Kahvilapalvelukonseptin uudistaminen - Esimerkkinä Palmian Vihreä kahvila
Rantala, Anna-Mari (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rantala, Anna-Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117757
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistehtävä toimeksi antavaan palveluyritykseen. Tämän päivän trendit ja muut virtaukset aiheuttavat sen, että kehityksessä mukana olevan palveluyrityksen on kehityttävä ajan mukana. Ympäröivä maailma muuttuu yhä nopeammin, joten myös yritysten täytyy yrittää pysyä kehityksessä mukana. Menestykseen ei enää riitä, että organisaatio vain sopeutuu tapahtuviin muutoksiin. Parhaimmin menestyvät ne, jotka pystyvät itse viemään kehitystä eteenpäin eli toimimaan kehityksen kärjessä moottoreina.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kehittää uusi kahvilapalvelukonsepti. Kahvilapalvelukonsepti haluttiin uudistaa erittäin asiakaskeskeisesti, joten kehitystyössä lähdettiin etenemään palvelumuotoilun keinoin. Käytetty palvelumuotoilun prosessi oli viisivaiheinen: määrittely, tutkimus, suunnittelu, palvelutuotanto ja arviointi. Tiedonhakumenetelminä käytettiin palavereita, haastatteluja, kyselytutkimusta ja havainnointia. Lisäksi tietoa haettiin alan kirjallisuudesta, artikkeleista ja sähköisistä lähteistä.
Kehitystyön tuloksena syntyi uusi, asiakaskeskeinen, nykyaikainen, vastuullisesti toimiva kah-vilapalvelukonsepti. Suunnitelmallisen käyttöönoton ja henkilökunnan monivaiheisen koulutuksen jälkeen uusi kahvilapalvelukonsepti aloitti toimintansa yhdessä yrityksen kahviloista helmikuussa 2013. Tässä uudessa kahvilapalvelukonseptissa pystytään huomioimaan hyvin yrityksen kunkin kahvilan omat tarpeet (asiakasryhmien toiveet) ja silti noudattamaan ison yrityksen toteuttamaa ketjuohjausta.
Tästä kehitystyöstä syntynyt kahvilapalvelukonsepti on hyvin levitettävissä ja muunneltavissa yrityksen muihin erikokoisiin kahvilapisteisiin. Joustavien käytäntöjensä vuoksi voi tämä pal-velukonsepti olla hyvinkin pitkäikäinen. Kehitetty palvelukonsepti joustaa tilanteen ja tarpeen mukaan ilman, että konseptin pääajatus katoaisi. Tässä kehitystyössä käytettyä palvelumuotoilun prosessia voi hyvin hyödyntää myös muissa suurissa palvelukonseptien kehitystöissä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kehittää uusi kahvilapalvelukonsepti. Kahvilapalvelukonsepti haluttiin uudistaa erittäin asiakaskeskeisesti, joten kehitystyössä lähdettiin etenemään palvelumuotoilun keinoin. Käytetty palvelumuotoilun prosessi oli viisivaiheinen: määrittely, tutkimus, suunnittelu, palvelutuotanto ja arviointi. Tiedonhakumenetelminä käytettiin palavereita, haastatteluja, kyselytutkimusta ja havainnointia. Lisäksi tietoa haettiin alan kirjallisuudesta, artikkeleista ja sähköisistä lähteistä.
Kehitystyön tuloksena syntyi uusi, asiakaskeskeinen, nykyaikainen, vastuullisesti toimiva kah-vilapalvelukonsepti. Suunnitelmallisen käyttöönoton ja henkilökunnan monivaiheisen koulutuksen jälkeen uusi kahvilapalvelukonsepti aloitti toimintansa yhdessä yrityksen kahviloista helmikuussa 2013. Tässä uudessa kahvilapalvelukonseptissa pystytään huomioimaan hyvin yrityksen kunkin kahvilan omat tarpeet (asiakasryhmien toiveet) ja silti noudattamaan ison yrityksen toteuttamaa ketjuohjausta.
Tästä kehitystyöstä syntynyt kahvilapalvelukonsepti on hyvin levitettävissä ja muunneltavissa yrityksen muihin erikokoisiin kahvilapisteisiin. Joustavien käytäntöjensä vuoksi voi tämä pal-velukonsepti olla hyvinkin pitkäikäinen. Kehitetty palvelukonsepti joustaa tilanteen ja tarpeen mukaan ilman, että konseptin pääajatus katoaisi. Tässä kehitystyössä käytettyä palvelumuotoilun prosessia voi hyvin hyödyntää myös muissa suurissa palvelukonseptien kehitystöissä.