Markkinointisuunnitelman kehittäminen ravintolaorganisaatiolle
Vuokkovaara, Iida (2014)
Vuokkovaara, Iida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318079
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kehittää markkinointisuunnitelma ravintolaorganisaatiolle. Työn tarkoituksena on kehittää markkinointisuunnitelma kohdeorganisaatiolle uusasiakashankintaa ja kannattavuuden parantamista varten. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää markkinointisuunnitelma prosessina, jossa käytetään apuna teoriaa sekä erilaisia tutkimusmenetelmiä. Tavoitteena on lisäksi luoda toimiva ja hyödyllinen markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle.
Työn teoreettisessa osuudessa keskitytään markkinoinnin suunnittelemiseen. Teoriaosuus vastaa kysymyksiin kenelle, mitä, miten ja millä tavoin. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi asiakkaat ja palvelutuote, koska kyseessä on palveluyritys. Näiden lisäksi markkinoinnin suunnittelemista tarkastellaan markkinoinnin neljän kilpailukeinon eli perinteisen 4P-markkinointimixin avulla. Teoreettinen viitekehys päätetään suunnitteluprosessiin, jossa markkinointisuunnitelman laatimisprosessi käydään läpi teorian pohjalta.
Työssä käytettiin apuna muutamia eri tutkimusmenetelmiä, jotka ovat SWOT-analyysi, haastattelu ja asiakaskysely. Varsinainen toiminnallinen osuus aloitettiin kartoittamalla yrityksen nykytilanne, jossa käytettiin apuna SWOT-analyysia. SWOT-analyysin avulla saatiin selvitettyä yrityksen vahvuudet ja heikkoudet ja ulkoisen ympäristön mahdollisuudet ja uhat. Nykytilan kartoituksen jälkeen siirryttiin tavoitteisiin ja strategiaan, eli mihin markkinointisuunnitelmalla pyritään ja miten tavoitteet toteutetaan. Tässä käytettiin apuna haastattelua ja osin myös SWOT-analyysia.
Kolmas vaihe laatimisprosessissa on itse markkinointitoimenpiteet aikatauluineen ja vastuuhenkilöineen. Jokaiselle markkinointitoimenpiteelle on suunniteltu aikataulu sekä valittu koh-deyrityksestä henkilö, joka on tästä toimenpiteestä vastuussa. Markkinointitoimenpiteitä kehitettiin muun muassa sisäiseen viestintään, jossa apuna käytettiin haastattelua. Lisäksi markkinointitoimenpiteitä kehitettiin tuotteisiin/palveluun, hintoihin, saatavuuteen sekä markkinointiviestintään. Näiden kehittämisessä apuna käytettiin asiakaskyselyjä. Lisäksi luotiin kampanjat koko vuodelle. Tämä havainnollistaa markkinoinnin suunnitelmallisuutta koko vuodelle.
Koska markkinointitoimenpiteitä kehitettiin useita, nähtiin selvyyden vuoksi järkeväksi jaotella ne vielä operatiivisiin eli toiminnallisiin ja markkinoinnillisiin toimenpiteisiin. Viimeinen vaihe laatimisprosessissa on markkinointisuunnitelman seuranta, eli seurataan muun muassa tavoitteiden toteutumista ja tehdään muutoksia suunnitelmaan tarvittaessa.
Tuloksena kohdeyritykselle luovutettiin valmis markkinointisuunnitelma uusasiakashankintaa ja kannattavuuden parantamista varten.
Työn teoreettisessa osuudessa keskitytään markkinoinnin suunnittelemiseen. Teoriaosuus vastaa kysymyksiin kenelle, mitä, miten ja millä tavoin. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi asiakkaat ja palvelutuote, koska kyseessä on palveluyritys. Näiden lisäksi markkinoinnin suunnittelemista tarkastellaan markkinoinnin neljän kilpailukeinon eli perinteisen 4P-markkinointimixin avulla. Teoreettinen viitekehys päätetään suunnitteluprosessiin, jossa markkinointisuunnitelman laatimisprosessi käydään läpi teorian pohjalta.
Työssä käytettiin apuna muutamia eri tutkimusmenetelmiä, jotka ovat SWOT-analyysi, haastattelu ja asiakaskysely. Varsinainen toiminnallinen osuus aloitettiin kartoittamalla yrityksen nykytilanne, jossa käytettiin apuna SWOT-analyysia. SWOT-analyysin avulla saatiin selvitettyä yrityksen vahvuudet ja heikkoudet ja ulkoisen ympäristön mahdollisuudet ja uhat. Nykytilan kartoituksen jälkeen siirryttiin tavoitteisiin ja strategiaan, eli mihin markkinointisuunnitelmalla pyritään ja miten tavoitteet toteutetaan. Tässä käytettiin apuna haastattelua ja osin myös SWOT-analyysia.
Kolmas vaihe laatimisprosessissa on itse markkinointitoimenpiteet aikatauluineen ja vastuuhenkilöineen. Jokaiselle markkinointitoimenpiteelle on suunniteltu aikataulu sekä valittu koh-deyrityksestä henkilö, joka on tästä toimenpiteestä vastuussa. Markkinointitoimenpiteitä kehitettiin muun muassa sisäiseen viestintään, jossa apuna käytettiin haastattelua. Lisäksi markkinointitoimenpiteitä kehitettiin tuotteisiin/palveluun, hintoihin, saatavuuteen sekä markkinointiviestintään. Näiden kehittämisessä apuna käytettiin asiakaskyselyjä. Lisäksi luotiin kampanjat koko vuodelle. Tämä havainnollistaa markkinoinnin suunnitelmallisuutta koko vuodelle.
Koska markkinointitoimenpiteitä kehitettiin useita, nähtiin selvyyden vuoksi järkeväksi jaotella ne vielä operatiivisiin eli toiminnallisiin ja markkinoinnillisiin toimenpiteisiin. Viimeinen vaihe laatimisprosessissa on markkinointisuunnitelman seuranta, eli seurataan muun muassa tavoitteiden toteutumista ja tehdään muutoksia suunnitelmaan tarvittaessa.
Tuloksena kohdeyritykselle luovutettiin valmis markkinointisuunnitelma uusasiakashankintaa ja kannattavuuden parantamista varten.