Mindfulness – en metod för studerande : En systematisk litteraturstudie
Evatt, Maria (2014)
Evatt, Maria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920557
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan tietoista läsnäoloa korkeakoulu ja yliopisto opiskelijoille. On havaittu että opiskelijoilla on koulunkäynnissä tarvetta erilaisiin työkaluihin opiskelu-kyvyn parantamisessa ja stressinhallinnassa. Mindfulness on muoto olla tilanteessa tietoi-sesti läsnä. Mindfulness harjoituksia tutkimalla on pystytty todistamaan sen edistävän positiivisia vaikutuksia stressinhallinnassa ja terveydessä eri kohderyhmissä. Mindfulne-sin ja opiskelu yhteydestä on tällä hetkellä vain rajallinen määrä tutkimuksia. Mindfulness tutkitaan siksi varteenotettavaksi työkaluksi opiskelijoiden stressinhallintaan sekä opiske-lukyvyn parantamiseen. Opinnäytetyön metodi on Forsberg & Wengströmin (2008) mu-kaan systemaattinen kirjallisuustutkimus. Työn tarkoitus on tutkia jos ja kuinka mindful-ness työkaluna voi tukea opiskelijaa esimerkiksi stressinhallinnassa opiskelukyvyn paran-tamiseksi. Tutkimuskysymykset 1. Miten mindfulness voi toimia tukevana työkaluna opiskelijoille? 2. Millä tavalla mindfulness voi tukea opiskelijoita stressinhallinnassa ja opiskelukyvyn parantamisessa? Haku tehtiin tietokantojen Academic Search Elite, Pub-Med, Google Search, ERIC, Deepdyve, SpringerLink, Science Direct ja SAGE Journals Online kautta. Yhteensä 16 englanninkielistä artikkelia, jotka julkaistiin 2004-2014 ja jot-ka koostuivat empiirisistä tutkimuksista, valittiin.
Lopulliset tulokset osoittivat että mindfulness ja mindfulness harjoituksilla oli positiivi-nen potentiaali ja ne voivat olla hyödyllinen työkalu opiskelijoille seuraavasti: stressinhal-linnan, lisääntyneen terveyskäyttäytymisen, liikunnan, hyvinvoinnin, mielenterveyden ja kohonneen työmuistiin sekä parantuneiden kognitiivisten taitojen aloilla.
Lopulliset tulokset osoittivat että mindfulness ja mindfulness harjoituksilla oli positiivi-nen potentiaali ja ne voivat olla hyödyllinen työkalu opiskelijoille seuraavasti: stressinhal-linnan, lisääntyneen terveyskäyttäytymisen, liikunnan, hyvinvoinnin, mielenterveyden ja kohonneen työmuistiin sekä parantuneiden kognitiivisten taitojen aloilla.