Liiketoimintasuunnitelma Turkkiin perustettavalle pilottiravintolalle
Ahokas, Unna; Matilainen, Jenni (2014)
Ahokas, Unna
Matilainen, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619974
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda liiketoimintasuunnitelma Turkin Kusadasiin tulevalle pilottiravintolalle, joka myöhemmin tulee laajentumaan franchise-ketjuksi. Lisäksi tavoitteena oli tutustua Turkin liiketoimintakulttuuriin ja vertailla sitä Suomen vastaavaan. Opinnäytetyön kirjoittajat halusivat luoda liiketoimintasuunnitelman, joka on toteutettavissa tulevaisuudessa.
Opinäytetyössä luotiin liiketoimintasuunnitelma Business Model Canvas -teorian pohjalta. Se sisälsi asiakkaisiin, markkinointiin, talouteen ja yrityksen avaintoimintoihin liittyvät suunnitelmat. Koska tarkoituksena oli tehdä käytännönläheinen liiketoimintasuunnitelma, jokaisessa osiossa on esimerkkejä käytännön toimista. Painopiste laitettiin niihin osioihin, jotka voidaan ennakoida ja joihin tulee todennäköisesti vähinten muuttujia.
Opinnäytetyö sisälsi myös kvantitatiivisen tutkimuksen, joka päätettiin toteuttaa markkinointisuunnitelman tueksi. Tutkimus toteutettiin sekä verkossa että paperisella kyselylomakkeella. Tutkimuksen avulla luotiin asiakassegmentit. Lisäksi selvitettiin asiakassegmenttien ravintolapalveluiden käyttöä ja markkinointiin liittyviä seikkoja. Näiden tietojen avulla muodostettiin asiakassegmenttien palvelukokonaisuudet.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että Kusadasissa ravintola-alan yritysten liiketoiminta ei ole useinkaan johdonmukaista. Turkissa on tarve ravintola-alan yrityksille, jotka käyttävät liiketoiminnassaan nykyaikaisia teorioita ja työkaluja. Tämän tiedon pohjalta opinnäytetyön kirjoittajat saivat varmistuksen sille, että heidän on kannattavaa lähteä toteuttamaan liiketoimintasuunnitelma.
Opinäytetyössä luotiin liiketoimintasuunnitelma Business Model Canvas -teorian pohjalta. Se sisälsi asiakkaisiin, markkinointiin, talouteen ja yrityksen avaintoimintoihin liittyvät suunnitelmat. Koska tarkoituksena oli tehdä käytännönläheinen liiketoimintasuunnitelma, jokaisessa osiossa on esimerkkejä käytännön toimista. Painopiste laitettiin niihin osioihin, jotka voidaan ennakoida ja joihin tulee todennäköisesti vähinten muuttujia.
Opinnäytetyö sisälsi myös kvantitatiivisen tutkimuksen, joka päätettiin toteuttaa markkinointisuunnitelman tueksi. Tutkimus toteutettiin sekä verkossa että paperisella kyselylomakkeella. Tutkimuksen avulla luotiin asiakassegmentit. Lisäksi selvitettiin asiakassegmenttien ravintolapalveluiden käyttöä ja markkinointiin liittyviä seikkoja. Näiden tietojen avulla muodostettiin asiakassegmenttien palvelukokonaisuudet.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että Kusadasissa ravintola-alan yritysten liiketoiminta ei ole useinkaan johdonmukaista. Turkissa on tarve ravintola-alan yrityksille, jotka käyttävät liiketoiminnassaan nykyaikaisia teorioita ja työkaluja. Tämän tiedon pohjalta opinnäytetyön kirjoittajat saivat varmistuksen sille, että heidän on kannattavaa lähteä toteuttamaan liiketoimintasuunnitelma.