Kiinteistönvälitystoiminta ja kiinteistönvälittäjän työ
Niemelä, Anne (2015)
Niemelä, Anne
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141297
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yleisellä tasolla kiinteistönvälitystoiminnan ja kiinteistönvälittäjien toimeksiantoon liittyvien kaupanteon eri vaiheiden lainsäädännöllisiä vastuita ja velvoitteita, yleisiä käytänteitä sekä hyvän välitystavan edellyttämiä ohjeistuksia kokonaiskuvan luomiseksi. Lisäksi työssä käsitellään Kiinteistönvälityspalvelu Huoneistosatama Ky LKV:n toimeksiantajien (myyjien) ja ostajien asiakastyytyväisyyttä heidän saamastaan palvelun tasosta toimeksiannon aikana ja sen jälkeen. Myös havainnointitutkimusmenetelmän avulla tuodaan uutta käytännön tietoa Kiinteistönvälityspalvelu Huoneistosatama Ky LKV:n välittäjän työstä. Haastattelun tavoitteena oli selvittää Kiinteistönvälityspalvelu Huoneistosatama Ky LKV:n toiminnan lähtökohtia.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty teoreettista ja empiiristä tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin useita eri aineistonkeruutapoja, kuten kirjoituspöytätutkimusta, strukturoituja kyselylomakkeita, haastattelua ja havainnointia eri aihekokonaisuuksien keräämiseksi.
Tutkimuksen vastausprosentti on myyjien osalta 24 % ja ostajien 32 %. Tutkimuksesta kävi ilmi, että Kiinteistönvälityspalvelu Huoneistosatama Ky LKV:n asiakkaat ovat melko tyytyväisiä saamaansa palvelun laatuun, mutta kehitettävää yrityksessä löytyi asioinnin sujuvuudessa ja liikehuoneiston yleisilmeessä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille niitä osa-alueita, joissa yrityksen on mahdollista kehittää toimintaansa ja
palveluitaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yleisellä tasolla kiinteistönvälitystoiminnan ja kiinteistönvälittäjien toimeksiantoon liittyvien kaupanteon eri vaiheiden lainsäädännöllisiä vastuita ja velvoitteita, yleisiä käytänteitä sekä hyvän välitystavan edellyttämiä ohjeistuksia kokonaiskuvan luomiseksi. Lisäksi työssä käsitellään Kiinteistönvälityspalvelu Huoneistosatama Ky LKV:n toimeksiantajien (myyjien) ja ostajien asiakastyytyväisyyttä heidän saamastaan palvelun tasosta toimeksiannon aikana ja sen jälkeen. Myös havainnointitutkimusmenetelmän avulla tuodaan uutta käytännön tietoa Kiinteistönvälityspalvelu Huoneistosatama Ky LKV:n välittäjän työstä. Haastattelun tavoitteena oli selvittää Kiinteistönvälityspalvelu Huoneistosatama Ky LKV:n toiminnan lähtökohtia.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty teoreettista ja empiiristä tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin useita eri aineistonkeruutapoja, kuten kirjoituspöytätutkimusta, strukturoituja kyselylomakkeita, haastattelua ja havainnointia eri aihekokonaisuuksien keräämiseksi.
Tutkimuksen vastausprosentti on myyjien osalta 24 % ja ostajien 32 %. Tutkimuksesta kävi ilmi, että Kiinteistönvälityspalvelu Huoneistosatama Ky LKV:n asiakkaat ovat melko tyytyväisiä saamaansa palvelun laatuun, mutta kehitettävää yrityksessä löytyi asioinnin sujuvuudessa ja liikehuoneiston yleisilmeessä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille niitä osa-alueita, joissa yrityksen on mahdollista kehittää toimintaansa ja
palveluitaan.