Kymenlaakson vetovoimaa lisäävien hankkeiden kartoitus
Lehtimäki, Jenna (2015)
Lehtimäki, Jenna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151332
Tiivistelmä
Tutkimus selvittää, mitä ja kuinka paljon seudun vetovoimaisuuden lisäämiseen kes-kittyviä hankkeita Kymenlaaksossa on käynnissä sekä mitä vetovoimaa lisääviä toi-menpiteitä hankkeet sisältävät. Hankkeiden määrän ja sisältöjen kartoittamiseen on käytetty sekä kirjallisia lähteitä että henkilöhaastatteluja. Haastateltavina henkilöinä ovat olleet vetovoimaisuuden lisäämisen näkökulmasta kahden merkittävimmän han-ketoimijan projektivastaavat.
Tutkimuksessa selvisi, että Kymenlaaksossa vuonna 2014 oli 46 Kymenlaakson veto-voimaisuutta lisäävää hanketta. Valtaosassa hankkeista hallinnoija oli kunta, mutta vielä useammin seudun kehittämisyhtiö. Tuloksissa esitellään myös muutama yksi-tyisrahoitteinen hanke. Kymenlaaksossa ei ole käynnissä yhtään hanketta, jonka pääta-voitteena olisi koko Kymenlaakson vetovoiman lisääminen. Vetovoimaisuuden paran-taminen koettiin kuitenkin tärkeäksi kaikissa käynnissä olevissa hankkeissa.
Johtopäätöksenä on, että Kymenlaakson tulevaisuuden ja seudun vetovoiman lisäämi-sen kannalta olisi tärkeää luoda koko Kymenlaaksolle yksi yhteinen elinkeinomarkki-nointistrategia ja Kymenlaakso-brändi, jotka olisivat kaikkien seudulla toimivien yri-tysten, yhteisöjen ja yksityishenkilöiden hyödynnettävissä seudun kehittämiseksi. Li-säämällä Kymenlaaksossa jo toimivien organisaatioiden yhteistyötä, seudulle kehit-tyisi uusia verkostoja, mikä vahvistaisi yhteisöllisyyttä ja näin Kymenlaakson imagoa. Valmiit verkostot voisivat lisäksi lisätä seudun houkuttelevuutta kansainvälisten sijoit-tajien näkökulmista. Valmiit verkostot mahdollistavat vaivattomamman sijoittumisen seudulle. Yhteistyön lisääminen voisi lisäksi mahdollistaa esimerkiksi saatavuuden paranemisen eri toimitusketjujen välillä, mikä tuotekokemuksen kautta lisäisi brändin vaikuttavuutta.
Tutkimuksessa selvisi, että Kymenlaaksossa vuonna 2014 oli 46 Kymenlaakson veto-voimaisuutta lisäävää hanketta. Valtaosassa hankkeista hallinnoija oli kunta, mutta vielä useammin seudun kehittämisyhtiö. Tuloksissa esitellään myös muutama yksi-tyisrahoitteinen hanke. Kymenlaaksossa ei ole käynnissä yhtään hanketta, jonka pääta-voitteena olisi koko Kymenlaakson vetovoiman lisääminen. Vetovoimaisuuden paran-taminen koettiin kuitenkin tärkeäksi kaikissa käynnissä olevissa hankkeissa.
Johtopäätöksenä on, että Kymenlaakson tulevaisuuden ja seudun vetovoiman lisäämi-sen kannalta olisi tärkeää luoda koko Kymenlaaksolle yksi yhteinen elinkeinomarkki-nointistrategia ja Kymenlaakso-brändi, jotka olisivat kaikkien seudulla toimivien yri-tysten, yhteisöjen ja yksityishenkilöiden hyödynnettävissä seudun kehittämiseksi. Li-säämällä Kymenlaaksossa jo toimivien organisaatioiden yhteistyötä, seudulle kehit-tyisi uusia verkostoja, mikä vahvistaisi yhteisöllisyyttä ja näin Kymenlaakson imagoa. Valmiit verkostot voisivat lisäksi lisätä seudun houkuttelevuutta kansainvälisten sijoit-tajien näkökulmista. Valmiit verkostot mahdollistavat vaivattomamman sijoittumisen seudulle. Yhteistyön lisääminen voisi lisäksi mahdollistaa esimerkiksi saatavuuden paranemisen eri toimitusketjujen välillä, mikä tuotekokemuksen kautta lisäisi brändin vaikuttavuutta.