Blogeissa näkyvän kosmetiikan vaikutukset kuluttajan ostopäätöksiin
Salo, Laura (2015)
Salo, Laura
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501191406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501191406
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sitä, onko blogeilla merkittävää vaikutusta siihen, miten kuluttajat ostopäätöksensä tekevät. Pääongelmaa tukeviksi tarkentaviksi kysymyksiksi määritin seuraavat kolme kysymystä: mitä pidetään luotettavimpina tietolähteinä tietoa etsittäessä ja mitkä tahot ovat ne, joiden suosittelut merkitsevät eniten. Kolmanneksi pääongelmaa tukevaksi kysymykseksi asettelin kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä kuvaavan kysymyksen. Teorian olen koonnut siten, että ensimmäisenä käsittelen markkinointiviestintää, joka on linkki kaikkien muiden käsiteltävien teorioiden välillä. Markkinointiviestinnästä siirryn brändiin, sillä etenkin kosmetiikkamarkkinoilla brändi on keskeinen seikka. Tämän jälkeen käsittelen mielikuvamarkkinointia, jonka jälkeen siirryn kuluttaja- ja ostokäyttäytymiseen. Periaatteessa kaikki aiemmin esitelty kul-minoituu tähän kuluttaja- ja ostokäyttäytymisosioon. Teoriaosuuden loppuosassa otan vielä katsauksen kosmetiikka- ja blogimainontaa koskevaan lainsäädäntöön. Tutkimuksesta kävi ilmi, etteivät blogit esimerkiksi tiedonhankintakanavana ole läheskään yhtä merkityksekkäitä kuin suosittelijoina. Tuloksista käy ilmi myös se, että valmistajien sivuilla ja mainoksilla on suhteellisen iso merkitys.Ystävät ja ammattilaiset ovat luotettavuuden ja suosittelija-aseman kannalta tärkeimmät ka-navat. Vaikka blogit sijoittuivat suosittelijakanavanasuhteellisen korkealle, ei suosituksilla ostopäätöksen suhteen kuitenkaan ole juurikaan merkitystä. Tärkeimmiksi seikoiksi sen sijaan nousivat aiempi kokemus, laatu sekä oma mielikuva tuotteesta.