Kasvattajien näkemyksiä lapsilähtöisyydestä ja sen toteuttamisesta Kruununmaan päivähoidossa
Laakso, Juuli; Mielityinen, Sini (2015)
Laakso, Juuli
Mielityinen, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501061036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501061036
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Hyvinkää
Sosiaalialan koulutusohjelma
Laakso, Juuli
Mielityinen, Sini
Kasvattajien näkemyksiä lapsilähtöisyydestä ja sen toteuttamisesta Kruununmaan päivähoidossa
Vuosi 2015 Sivumäärä 59
Opinnäytetyömme käsittelee lapsilähtöisyyttä ja sen toteuttamista. Tätä avaamme yhteistyökumppanimme, Kruununmaan päivähoidon, kasvattajien ja muiden työntekijöiden näkemyksiin pohjautuen. Opinnäytetyömme tavoitteena on herätellä työntekijöitä pohtimaan omaa toimintaansa sekä nostaa esiin mahdollisia hyviä käytäntöjä ja kehittämistarpeita varhaiskasvatuksen arjessa. Keskeisimpiä tutkimuskysymyksiämme on kolme ja ne ovat: Millaisia käsityksiä kasvattajilla on lapsilähtöisyydestä? Millaisia eroavaisuuksia löytyy kasvattajien lapsilähtöisyyden käsityksistä? Miten lapsilähtöisyyden toteutumista painotetaan ja miten se ilmenee yhteistyöpäiväkodin arjessa? Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa on myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Toteutimme tutkimuksen suljetuista ja avoimista kysymyksistä koostuvana kyselytutkimuksena kasvattajille ja muille työntekijöille lapsilähtöisyydestä sekä sen toteutumisesta heidän näkökulmastaan. Kyselyn jaoimme vuoden 2014 syksyllä 25 työntekijälle ja vastausprosentiksi saimme 48 % eli yhteensä 12 vastausta.
Tuloksissa ilmenee, että lapsilähtöisyys käsitteenä näyttää merkitsevän kasvattajille hyvin samankaltaisia asioita. Käsitykset muuttuvat työkokemuksen ja iän myötä entistä lapsilähtöisemmäksi. Kaikki kasvattajat luultavasti kokevat toimivansa lapsilähtöisesti, mutta toiminnassa tämä painottuu monin eri tavoin. Esimerkiksi lapsilähtöisyyteen liittyvien käsitteiden monimutkaisuus aiheuttaa paljon kysymyksiä. Lapsilähtöisyydestä keskustellaan ja sitä painotetaan ammatillisessa koulutuksessa, varhaiskasvatustyön arjessa sekä lisäkoulutuksissa ja näitä asioita onkin hyvä pohtia aika ajoin. Varhaiskasvatussuunnitelmat sisältävät painotuksen lapsilähtöisyydestä. Esimerkiksi lapsen viihtyvyys päivähoidossa kertoo siitä, onko toiminta aidosti lapsilähtöistä. Kehittämisideoita ja hyviä käytäntöjä lapsilähtöisyyden toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa ovat muun muassa kiireettömyyttä ja lapsen osallisuutta tukevan ilmapiirin luominen.
Toivomme, että valmis opinnäytetyömme avaisi ja herättäisi Kruununmaan päivähoidossa sekä varhaiskasvatuksessa yleensä laajalti keskustelua sekä mahdollisesti antaisi näkökulman tulevaisuuden kehittämistyölle. Jatkoa ajatellen teemaa voisi tutkia lasten näkökulmaan ja kokemuksiin pohjautuen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys, lapsen hyvinvointi, lapsen yksilöllinen huomiointi, kasvattajan rooli.
Hyvinkää
Sosiaalialan koulutusohjelma
Laakso, Juuli
Mielityinen, Sini
Kasvattajien näkemyksiä lapsilähtöisyydestä ja sen toteuttamisesta Kruununmaan päivähoidossa
Vuosi 2015 Sivumäärä 59
Opinnäytetyömme käsittelee lapsilähtöisyyttä ja sen toteuttamista. Tätä avaamme yhteistyökumppanimme, Kruununmaan päivähoidon, kasvattajien ja muiden työntekijöiden näkemyksiin pohjautuen. Opinnäytetyömme tavoitteena on herätellä työntekijöitä pohtimaan omaa toimintaansa sekä nostaa esiin mahdollisia hyviä käytäntöjä ja kehittämistarpeita varhaiskasvatuksen arjessa. Keskeisimpiä tutkimuskysymyksiämme on kolme ja ne ovat: Millaisia käsityksiä kasvattajilla on lapsilähtöisyydestä? Millaisia eroavaisuuksia löytyy kasvattajien lapsilähtöisyyden käsityksistä? Miten lapsilähtöisyyden toteutumista painotetaan ja miten se ilmenee yhteistyöpäiväkodin arjessa? Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa on myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Toteutimme tutkimuksen suljetuista ja avoimista kysymyksistä koostuvana kyselytutkimuksena kasvattajille ja muille työntekijöille lapsilähtöisyydestä sekä sen toteutumisesta heidän näkökulmastaan. Kyselyn jaoimme vuoden 2014 syksyllä 25 työntekijälle ja vastausprosentiksi saimme 48 % eli yhteensä 12 vastausta.
Tuloksissa ilmenee, että lapsilähtöisyys käsitteenä näyttää merkitsevän kasvattajille hyvin samankaltaisia asioita. Käsitykset muuttuvat työkokemuksen ja iän myötä entistä lapsilähtöisemmäksi. Kaikki kasvattajat luultavasti kokevat toimivansa lapsilähtöisesti, mutta toiminnassa tämä painottuu monin eri tavoin. Esimerkiksi lapsilähtöisyyteen liittyvien käsitteiden monimutkaisuus aiheuttaa paljon kysymyksiä. Lapsilähtöisyydestä keskustellaan ja sitä painotetaan ammatillisessa koulutuksessa, varhaiskasvatustyön arjessa sekä lisäkoulutuksissa ja näitä asioita onkin hyvä pohtia aika ajoin. Varhaiskasvatussuunnitelmat sisältävät painotuksen lapsilähtöisyydestä. Esimerkiksi lapsen viihtyvyys päivähoidossa kertoo siitä, onko toiminta aidosti lapsilähtöistä. Kehittämisideoita ja hyviä käytäntöjä lapsilähtöisyyden toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa ovat muun muassa kiireettömyyttä ja lapsen osallisuutta tukevan ilmapiirin luominen.
Toivomme, että valmis opinnäytetyömme avaisi ja herättäisi Kruununmaan päivähoidossa sekä varhaiskasvatuksessa yleensä laajalti keskustelua sekä mahdollisesti antaisi näkökulman tulevaisuuden kehittämistyölle. Jatkoa ajatellen teemaa voisi tutkia lasten näkökulmaan ja kokemuksiin pohjautuen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys, lapsen hyvinvointi, lapsen yksilöllinen huomiointi, kasvattajan rooli.