"En oo koskaa nähny satuilijoita" : sosiaalisen vuorovaikutuksen ja osallisuuden kehittymisen tukeminen sadutus-menetelmää käyttäen
Teva, Anna; Nikki, Susanna (2015)
Teva, Anna
Nikki, Susanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221522
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on lasten sosiaalisten vuorovaikutustaitojen ja osallisuuden tukeminen sadutus-menetelmää apuna käyttäen.
Opinnäytetyön tavoite on tukea lasten sosiaalisen vuorovaikutuksen kehittymistä ja lasten osallisuutta sadutuksen avulla. Toteutimme Villähteen päiväkodilla sa-dutus-menetelmää apuna käyttäen tuokioita, joiden tavoite oli sosiaalisten taitojen harjaannuttaminen sekä lapsen osallisuuden esiin tuominen. Lapset pääsivät tuottamaan satuja ja käyttämään mielikuvitustaan turvallisessa ympäristössä. Tarkoitus oli tuottaa toimintaa, joka on hyödynnettävissä päiväkodin arkeen ja joka on helposti sovellettavissa lasten rytmiin.
Opinnäytetyössämme painotamme viittä sosiaalista taitoa: toisten huomioimista, kuuntelemista, keskittymistä, vuoron odottamista ja aloitteen tekemistä. Osallisuuden tukemisen tavoite on lisätä lapsen tunnetta kuulluksi tulemisesta sekä vahvistaa lasten käsitystä omista mahdollisuuksista vaikuttaa yhteisössä. Tavoitteemme on saada lapset tuntemaan ja tiedostamaan, että he ovat aktiivisia osallistujia yhteisessä toiminnassa. Tähän pyrimme järjestämällä yhteisöllistä toimintaa, jossa lapset olivat mukana suunnittelussa, päätöksenteossa, toimeenpanossa ja arvioinnissa.
Kokosimme päiväkodin henkilökunnan käyttöön sadutuksesta ja siihen liittyvästä toiminnasta kertovan opaslehtisen, jotta henkilökunta voisi jatkaa alulle laittamaamme toimintamallia. Henkilökunnan toiveiden mukaisesti teimme opaslehtisestä tiiviin ja informatiivisen paketin: kuvaamme sadutus-menetelmän pääkohdat ja havainnollistimme teoreettista osuutta omasta toiminnastamme valikoiduilla esimerkeillä.
Projektin edetessä etenkin ujoimpien lasten osallisuudessa oli huomattavissa selvää edistystä. Kerta kerralta ujot lapset saivat enemmän ääntään kuuluviin. Saimme siis luotua toimintakertoja, jotka palvelivat hyvin tavoitteitamme. Tavoitteemme toteutui myös kokoamamme opaslehtisen osalta: päiväkodin henkilökunnan antaman palautteen mukaan opas-lehtinen on helposti hyödynnettävissä heidän jokapäiväisessä työssään.
Opinnäytetyön tavoite on tukea lasten sosiaalisen vuorovaikutuksen kehittymistä ja lasten osallisuutta sadutuksen avulla. Toteutimme Villähteen päiväkodilla sa-dutus-menetelmää apuna käyttäen tuokioita, joiden tavoite oli sosiaalisten taitojen harjaannuttaminen sekä lapsen osallisuuden esiin tuominen. Lapset pääsivät tuottamaan satuja ja käyttämään mielikuvitustaan turvallisessa ympäristössä. Tarkoitus oli tuottaa toimintaa, joka on hyödynnettävissä päiväkodin arkeen ja joka on helposti sovellettavissa lasten rytmiin.
Opinnäytetyössämme painotamme viittä sosiaalista taitoa: toisten huomioimista, kuuntelemista, keskittymistä, vuoron odottamista ja aloitteen tekemistä. Osallisuuden tukemisen tavoite on lisätä lapsen tunnetta kuulluksi tulemisesta sekä vahvistaa lasten käsitystä omista mahdollisuuksista vaikuttaa yhteisössä. Tavoitteemme on saada lapset tuntemaan ja tiedostamaan, että he ovat aktiivisia osallistujia yhteisessä toiminnassa. Tähän pyrimme järjestämällä yhteisöllistä toimintaa, jossa lapset olivat mukana suunnittelussa, päätöksenteossa, toimeenpanossa ja arvioinnissa.
Kokosimme päiväkodin henkilökunnan käyttöön sadutuksesta ja siihen liittyvästä toiminnasta kertovan opaslehtisen, jotta henkilökunta voisi jatkaa alulle laittamaamme toimintamallia. Henkilökunnan toiveiden mukaisesti teimme opaslehtisestä tiiviin ja informatiivisen paketin: kuvaamme sadutus-menetelmän pääkohdat ja havainnollistimme teoreettista osuutta omasta toiminnastamme valikoiduilla esimerkeillä.
Projektin edetessä etenkin ujoimpien lasten osallisuudessa oli huomattavissa selvää edistystä. Kerta kerralta ujot lapset saivat enemmän ääntään kuuluviin. Saimme siis luotua toimintakertoja, jotka palvelivat hyvin tavoitteitamme. Tavoitteemme toteutui myös kokoamamme opaslehtisen osalta: päiväkodin henkilökunnan antaman palautteen mukaan opas-lehtinen on helposti hyödynnettävissä heidän jokapäiväisessä työssään.