Markkinointiviestintäsuunnitelma Tilausajot.net-verkkopalvelulle
Luotonen, Katja (2014)
Luotonen, Katja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502021803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502021803
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tehdä markkinointiviestintäsuunnitelma Tilausajot.net-verkkopalvelulle. Palvelulle ei ole aiemmin tehty markkinointiviestintäsuunnitelmaa ja sen markkinointi on ollut melko vähäistä. Tavoitteena oli kehittää verkkopalvelun viestintäkeinoja ja saada lisättyä tällä tavalla palvelun tunnettuutta. Tavoitteena oli löytää kustannustehokkaimmat markkinointiviestintäkeinot, joiden avulla saataisiin vahvistettua nykyistä asiakaskuntaa ja tavoitettaisiin lisäksi uusia potentiaalisia asiakkaita. Tarkoituksena oli luoda koko vuoden kattava ja aikataulutettu suunnitelma, jota yritys käyttää ja muokkaa tarpeidensa mukaan.
Teoriaosuudessa esitellään markkinointiviestinnän suunnittelua ja sen keinoja. Empiirisessä osuudessa on markkinointiviestinnän tavoitteet, palvelun lähtökohtatilanne ja kohderyhmät, joiden avulla markkinointiviestintäsuunnitelma on tehty. Tutkimusmenetelminä tässä työssä on käytetty haastattelua ja benchmarkingia. Menetelmien ja empiirisen osion avulla kartoitettiin sopivimmat keinot markkinointiviestintäsuunnitelmaan.
Tuloksena saatiin markkinointiviestintäsuunnitelma, joka ajoittuu vuodelle 2015 ja kat-taa koko vuoden tammikuusta joulukuuhun. Markkinointiviestintäkeinot painottuvat digitaaliseen mediaan ja erityisesti sosiaaliseen mediaan. Lisäksi mukana on perinteisiä markkinointiviestinnän keinoja. Digitaalinen media valikoitui sen kustannustehokkuuden takia ja muilla keinoilla saadaan lisää näkyvyyttä palvelulle.
Teoriaosuudessa esitellään markkinointiviestinnän suunnittelua ja sen keinoja. Empiirisessä osuudessa on markkinointiviestinnän tavoitteet, palvelun lähtökohtatilanne ja kohderyhmät, joiden avulla markkinointiviestintäsuunnitelma on tehty. Tutkimusmenetelminä tässä työssä on käytetty haastattelua ja benchmarkingia. Menetelmien ja empiirisen osion avulla kartoitettiin sopivimmat keinot markkinointiviestintäsuunnitelmaan.
Tuloksena saatiin markkinointiviestintäsuunnitelma, joka ajoittuu vuodelle 2015 ja kat-taa koko vuoden tammikuusta joulukuuhun. Markkinointiviestintäkeinot painottuvat digitaaliseen mediaan ja erityisesti sosiaaliseen mediaan. Lisäksi mukana on perinteisiä markkinointiviestinnän keinoja. Digitaalinen media valikoitui sen kustannustehokkuuden takia ja muilla keinoilla saadaan lisää näkyvyyttä palvelulle.