Vägen till den motiverande arbetsplatsen : Vad motiverar en medarbetare och hur kan ledningen påverka det?
Himmelroos, Petter (2014)
Himmelroos, Petter
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120718837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120718837
Tiivistelmä
Miksi meidän tulisi maksaa täyspäiväistä palkkaa henkilölle, joka tekee työtä vain puolet hänen työajastaan? Yrityksille on tärkeää hyödyntää kaikki heidän mahdolliset resurssinsa. Tässä tapauksessa resurssina on työntekijä ja voimmekin esittää kysymyksen: kuinka saada työntekijä suorittamaan parhaansa? Tutkimuksen tarkoituksena on löytää tekijät työntekijöiden motivaatioon ja kuinka johto voi siihen vaikuttaa.
Teoriaosan painopisteitä ovat organisaatiokulttuuri, motivaatioteoriat sekä hyvän työpaikan ominaisuudet. Teoriapohja näillä kolmella osalla antaa mahdollisuuden tutkia aihetta eri tasoilla ja sen avulla aiheesta luodaan hyvä kokonaiskuva. Työssä on tehty kvalitatiivinen haastattelu, jossa haastateltiin sekä työntekijöitä että johtoa kolmesta eri yrityksestä. Pintaa syvemmälle menevä tutkimus saavutetaan avoimesti suunnatun haastattelumuodon avulla.
Tulos näyttää, että yritykset ovat tietoisia siitä, mikä motivoi työntekijöitä ja yritykset pyrkivät myös tietyissä määrin kehittämään työympäristöä. Ratkaisu ongelmaan löytyy siitä kuinka hyvin yritys onnistuu mittaamaan ja kehittämään motivaatiota. Johtoryhmä ja se kuinka johto hoitaa viestinnän ja suhteet työntekijöiden kesken on avain motivaationkysymykseen.
Teoriaosan painopisteitä ovat organisaatiokulttuuri, motivaatioteoriat sekä hyvän työpaikan ominaisuudet. Teoriapohja näillä kolmella osalla antaa mahdollisuuden tutkia aihetta eri tasoilla ja sen avulla aiheesta luodaan hyvä kokonaiskuva. Työssä on tehty kvalitatiivinen haastattelu, jossa haastateltiin sekä työntekijöitä että johtoa kolmesta eri yrityksestä. Pintaa syvemmälle menevä tutkimus saavutetaan avoimesti suunnatun haastattelumuodon avulla.
Tulos näyttää, että yritykset ovat tietoisia siitä, mikä motivoi työntekijöitä ja yritykset pyrkivät myös tietyissä määrin kehittämään työympäristöä. Ratkaisu ongelmaan löytyy siitä kuinka hyvin yritys onnistuu mittaamaan ja kehittämään motivaatiota. Johtoryhmä ja se kuinka johto hoitaa viestinnän ja suhteet työntekijöiden kesken on avain motivaationkysymykseen.