Sateenkaariperheiden kohtaamiset varhaiskasvattajan näkökulmasa
Heikkinen, Miranda; Kemppi, Maaren (2015)
Heikkinen, Miranda
Kemppi, Maaren
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281676
Tiivistelmä
Heikkinen, Miranda & Kemppi, Maaren 2015. Sateenkaariperheiden kohtaamiset varhaiskasvattajan näkökulmasta. Helsinki, kevät 2015, 67 s., 3 liitettä
Diakonia-Ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksen ammattilaisten kohtaamisia sateenkaariperheiden kanssa. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään minkälaista tukea sekä tietoa varhaiskasvatusalan työntekijät ovat saaneet kohdatessaan sateenkaariperheitä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mi-ten varhaiskasvattajat ovat tuoneet esille moninaisuutta lapsiryhmässä sekä miten voitaisiin kehittää sateenkaariperheisiin liittyvän tuen sekä tiedon antamista työntekijöiden keskuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena sekä kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Opinnäytetyössä tutkimusmene-telmänä käytettiin strukturoitua teema- sekä lomakehaastattelua. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2014 eri puolella Helsinkiä. Haastatteluihin osallistui viisi-toista varhaiskasvattajaa, joista yhdeksän oli lastenhoitajaa, viisi lastentarhanopettajaa ja yksi erityislastentarhanopettaja. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen haastattelut analysoitiin teemoittain.
Haastattelujen perusteella voitiin todeta, että varhaiskasvattajat eivät juuri tunteneet tarvitsevan erityistä tukea sateenkaariperheiden kanssa, mutta aihee-seen liittyvän lisätiedon saaminen koettiin tarpeelliseksi. Jos koulutusta tarjo-taan, ei siitä kieltäydyttäisi. Asenteet erilaisuutta ja vähemmistöjä kohtaan ovat avoimet.
Asiasanat: varhaiskasvatus, sateenkaariperheet, moninaisuus, tukeminen, haastattelututkimus
Diakonia-Ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksen ammattilaisten kohtaamisia sateenkaariperheiden kanssa. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään minkälaista tukea sekä tietoa varhaiskasvatusalan työntekijät ovat saaneet kohdatessaan sateenkaariperheitä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mi-ten varhaiskasvattajat ovat tuoneet esille moninaisuutta lapsiryhmässä sekä miten voitaisiin kehittää sateenkaariperheisiin liittyvän tuen sekä tiedon antamista työntekijöiden keskuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena sekä kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Opinnäytetyössä tutkimusmene-telmänä käytettiin strukturoitua teema- sekä lomakehaastattelua. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2014 eri puolella Helsinkiä. Haastatteluihin osallistui viisi-toista varhaiskasvattajaa, joista yhdeksän oli lastenhoitajaa, viisi lastentarhanopettajaa ja yksi erityislastentarhanopettaja. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen haastattelut analysoitiin teemoittain.
Haastattelujen perusteella voitiin todeta, että varhaiskasvattajat eivät juuri tunteneet tarvitsevan erityistä tukea sateenkaariperheiden kanssa, mutta aihee-seen liittyvän lisätiedon saaminen koettiin tarpeelliseksi. Jos koulutusta tarjo-taan, ei siitä kieltäydyttäisi. Asenteet erilaisuutta ja vähemmistöjä kohtaan ovat avoimet.
Asiasanat: varhaiskasvatus, sateenkaariperheet, moninaisuus, tukeminen, haastattelututkimus