Haapaveden Urheilijoiden pesäpallojaoston ja sen sponsoreiden välinen yhteistyö
Savikoski, Heikki (2015)
Savikoski, Heikki
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Haapaveden Urheilijoiden pesäpallojaosto. Seura on pelannut parhaimmillaan miesten valtakunnallisessa Suomi-sarjassa. Seura panostaa tällä hetkellä nuorisojoukkueisiin ja pyrkii kehittämään seuratoimintaansa.
Työn tavoitteena oli selvittää seuran nykyisten ja entisten sponsoreiden tyytyväisyyttä sponsorointiin sekä sitä, kuinka seura voisi kehittää sponsorointiaan tulevaisuudessa. Työssä selvitettiin, mitä sponsorit ajattelevat urheilusponsoroinnista, urheilumarkkinoin-nista, yhteistyöstä ja paikallisesta urheilusta. Empiiriseen tutkimukseen osallistui 21 nykyistä ja entistä sponsoria, jotka vastasivat kyselyyn Internetin kautta.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointiviestintää ja myynninedistä-mistä osana markkinointia, sekä urheilumarkkinointia ja sponsorointia. Lähteinä työssä käytettiin urheilumarkkinointiin ja sponsorointiin liittyvää kirjallisuutta sekä Internetissä olevia aiheeseen liittyviä julkaisuja.
Sponsorit olivat tutkimuksen mukaan melko tyytyväisiä pesäpallojaoston toimintaan. Tutkimuksen perusteella seuralla on kuitenkin osa-alueita, joita pitää kehittää tulevaisuudessa. Tulokset osoittivat, että sponsorit vaativat vastikkeellisuutta entistä enemmän, ja että sponsoreiden näkyvyys tulisi olla laajempaa.
Työn tavoitteena oli selvittää seuran nykyisten ja entisten sponsoreiden tyytyväisyyttä sponsorointiin sekä sitä, kuinka seura voisi kehittää sponsorointiaan tulevaisuudessa. Työssä selvitettiin, mitä sponsorit ajattelevat urheilusponsoroinnista, urheilumarkkinoin-nista, yhteistyöstä ja paikallisesta urheilusta. Empiiriseen tutkimukseen osallistui 21 nykyistä ja entistä sponsoria, jotka vastasivat kyselyyn Internetin kautta.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointiviestintää ja myynninedistä-mistä osana markkinointia, sekä urheilumarkkinointia ja sponsorointia. Lähteinä työssä käytettiin urheilumarkkinointiin ja sponsorointiin liittyvää kirjallisuutta sekä Internetissä olevia aiheeseen liittyviä julkaisuja.
Sponsorit olivat tutkimuksen mukaan melko tyytyväisiä pesäpallojaoston toimintaan. Tutkimuksen perusteella seuralla on kuitenkin osa-alueita, joita pitää kehittää tulevaisuudessa. Tulokset osoittivat, että sponsorit vaativat vastikkeellisuutta entistä enemmän, ja että sponsoreiden näkyvyys tulisi olla laajempaa.