Lasten osallisuuden lisääminen varhaiskasvatuksessa pienryhmätoiminnan kautta
Laukkanen, Erja (2015)
Laukkanen, Erja
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112135
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on lasten osallisuuden lisääminen Rovaniemen kaupungin Kiekerön päiväkodissa. Tavoitteena on kehittää jo olemassa olevia tai aivan uusia osallisuutta lisääviä toimintamenetelmiä. Kehitettävistä toimintamenetelmistä on tarkoitus saada pysyvä tapa toimia päiväkodissa sekä tehdä arjesta toimivampi.
Opinnäytetyö toteutettiin osallistavan toimintatutkimuksen menetelmin. Kehittämistyö alkoi nykytilanteen kartoituksella, jonka aikana työyhteisö havainnoi ja pohti millaisia osallistavia toimintamenetelmiä oli jo käytössä ja mikä Shierin osallisuuden taso tällä hetkellä toiminnalla tavoitettiin. Toteutusvaiheessa työyhteisö valitsi kehitettävän toimintamenetelmän ja asetti tavoitteet kehittämistyölleen. Kehitettäväksi lasten osallisuutta lisääväksi menetelmäksi työyhteisö valitsi pienryhmätoiminnan. Tässä vaiheessa asetettiin tavoite myös sille, mihin Shierin osallisuuden tasoon kehittämistyöllä pyrittiin. Toimintamenetelmien arviointi ja havainnointi vaiheessa arvioitiin toimintamenetelmän toimivuutta arjessa havainnoinnin ja muistiinpanojen avulla. Loppuvaiheessa arvioitiin kehittämistavoitteiden saavuttamista sekä kehittämistyön vaikutuksia.
Pienryhmätoiminnan kehittämisen kautta lasten osallisuus ja sen mahdollisuudet lisääntyivät, arjen sujuvuus parani ja lapsi-aikuinen välinen vuorovaikutus syveni ja lisääntyi. Aikuisten suhtautuminen pienryhmätoimintaan ja lasten osallisuuteen muuttui positiivisemmaksi kehittämistyön aikana ja työn kehittäminen nähtiin jatkossakin tärkeänä myös ammatillisen kehittymisen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin osallistavan toimintatutkimuksen menetelmin. Kehittämistyö alkoi nykytilanteen kartoituksella, jonka aikana työyhteisö havainnoi ja pohti millaisia osallistavia toimintamenetelmiä oli jo käytössä ja mikä Shierin osallisuuden taso tällä hetkellä toiminnalla tavoitettiin. Toteutusvaiheessa työyhteisö valitsi kehitettävän toimintamenetelmän ja asetti tavoitteet kehittämistyölleen. Kehitettäväksi lasten osallisuutta lisääväksi menetelmäksi työyhteisö valitsi pienryhmätoiminnan. Tässä vaiheessa asetettiin tavoite myös sille, mihin Shierin osallisuuden tasoon kehittämistyöllä pyrittiin. Toimintamenetelmien arviointi ja havainnointi vaiheessa arvioitiin toimintamenetelmän toimivuutta arjessa havainnoinnin ja muistiinpanojen avulla. Loppuvaiheessa arvioitiin kehittämistavoitteiden saavuttamista sekä kehittämistyön vaikutuksia.
Pienryhmätoiminnan kehittämisen kautta lasten osallisuus ja sen mahdollisuudet lisääntyivät, arjen sujuvuus parani ja lapsi-aikuinen välinen vuorovaikutus syveni ja lisääntyi. Aikuisten suhtautuminen pienryhmätoimintaan ja lasten osallisuuteen muuttui positiivisemmaksi kehittämistyön aikana ja työn kehittäminen nähtiin jatkossakin tärkeänä myös ammatillisen kehittymisen kannalta.