Keski-Suomen museon osaamispohja ja tulevaisuuden osaamistarve
Torpakko, Raija (2015)
Torpakko, Raija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132199
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä osaamiskartoitus, jossa toimeksiantajan tämän hetkisen osaamisen taso sekä mahdolliset osaamisvajeet tulisivat näkyviin. Toimeksiantajana oli Keski-Suomen museo. Museon osaamistarpeiden määrittelyssä käytettiin henkilöstön tehtäväkuvauksia ja Haarasen ja Svärdin (2014) osaamiskättä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin osaamisen ympärille osaamisen johtamisen, kehittämisen ja oppimisen näkökulmasta. Osaaminen on kokonaisuus, joka rakentuu useista toisiaan tukevista osista, kuten teoriaosaamisesta, käytännön taidoista, motiivista ja kokemuksesta. Osaamistarve yrityksissä on alakohtaista, mutta yhteistyökyky ja viestintätaidot ovat tarpeellisia, onpa yrityksen toimiala mikä hyvänsä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, ja se toteutettiin survey-tutkimuksena. Tutkimus tehtiin kokonaistutkimuksena, koska henkilöstöä museossa on 29 ja erilaisia tehtävänimikkeitä 12. Osaamisen kartoittamiseen käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka oli itsearviointilomake. Vastausprosentti oli 76 %.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että museon osaaminen on hyvällä tasolla. Osaamista ei puuttunut miltään kysytyltä osa-alueelta. Vahvistettavia alueita löytyi useasta osaamisalueesta. Osaamisen kokonaiskeskiarvot olivat hyvän ja erinomaisen välillä. Kysymysten osien keskiarvot vaihtelivat perusosaamisen ja erinomaisen osaamisen välillä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää kehityskeskustelujen pohjana. Saatua tietoa voidaan lisäksi hyödyntää kehitys- ja koulutussuunnitelmien tekemisessä. Osaamiskartoituksen uusimisella voidaan seurata osaamisen kehittymistä organisaatiossa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin osaamisen ympärille osaamisen johtamisen, kehittämisen ja oppimisen näkökulmasta. Osaaminen on kokonaisuus, joka rakentuu useista toisiaan tukevista osista, kuten teoriaosaamisesta, käytännön taidoista, motiivista ja kokemuksesta. Osaamistarve yrityksissä on alakohtaista, mutta yhteistyökyky ja viestintätaidot ovat tarpeellisia, onpa yrityksen toimiala mikä hyvänsä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, ja se toteutettiin survey-tutkimuksena. Tutkimus tehtiin kokonaistutkimuksena, koska henkilöstöä museossa on 29 ja erilaisia tehtävänimikkeitä 12. Osaamisen kartoittamiseen käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka oli itsearviointilomake. Vastausprosentti oli 76 %.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että museon osaaminen on hyvällä tasolla. Osaamista ei puuttunut miltään kysytyltä osa-alueelta. Vahvistettavia alueita löytyi useasta osaamisalueesta. Osaamisen kokonaiskeskiarvot olivat hyvän ja erinomaisen välillä. Kysymysten osien keskiarvot vaihtelivat perusosaamisen ja erinomaisen osaamisen välillä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää kehityskeskustelujen pohjana. Saatua tietoa voidaan lisäksi hyödyntää kehitys- ja koulutussuunnitelmien tekemisessä. Osaamiskartoituksen uusimisella voidaan seurata osaamisen kehittymistä organisaatiossa.