Omavalvonta johtamisen välineenä asumispalveluyksikössä
Erkkilä, Seija (2015)
Erkkilä, Seija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112131
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vanhusten asumispalveluyksikön omavalvonnassa käytettäviä mittareita laadun varmistamiseksi johtamisen näkökulmasta sekä kehittää työyhteisön tuella työväline omavalvonnan tueksi. Lisäksi opinnäytetyön tuotoksena synty omavalvontasuunnitelma vanhus– ja sairaalapalveluiden yksiköille Valviran velvoitteen mukaisena.
Omavalvontasuunnitelma on osa organisaation laadunhallintaa. Omavalvonta on arjen työväline johdon, hoitajien, asukkaiden ja heidän omaisten välillä. Omavalvontasuunnitelmassa painottuvat asiakkaiden ja heidän omaisten osallisuus hoitoon ja palveluun, hoitotyön järjestäminen ja palveluasumisen johtaminen. Johtaminen omavalvonnan näkökulmasta painottuu palvelujen johtamiseen, laatujohtamiseen ja henkilöstöjohtamiseen.
Kehittämistyö alkoi perehtymällä lakiin ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluluista 28.12.2012/980. Projektiryhmäksi muodostui vanhus- ja sairaalapalvelujen johtoryhmä, palvelualuepäällikkö sekä opinnäytetyöntekijä. Pro-jektiryhmän kokoontumisessa sovittiin omavalvonnan sisällöstä, painotusalueista sekä vastuista. Kehittämistyön vastuut, asiakkaan ja heidän omaisten osallisuus hoitoon ja turvallinen ympäristö sekä henkilökunnan työhyvinvointi määriteltiin mittareiden avulla. Kehittämistyössä luotu omavalvonnan kehys mittareineen toimii tiedolla johtamisen tukena.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin omavalvontaa johtamisen välineenä ja sen apuna olevia mittareita sekä palvelujen laatua. Omavalvontasuunnitelman tavoitteena on painottaa johtamisen, asukkaiden ja hoitotyön näkökulmaa sekä tuoda näkyväksi omavalvonnan merkitys organisaation laadunhallinnassa. Mittaristoon lisättiin myös kehitettävät asiat, jotka auttavat organisaation johtoa yhteistyössä asiakkaiden ja henkilöstön kanssa parantamaan ja kehittämään asumispalveluiden laatua. Kehittämiskohteina on eri suunnitelmien laadinta yksikkökohtaisiksi, sähköinen asiakaspalaute, kirjaamisen kehittäminen sekä vastuuhenkilöiden ja henkilöstön yhteistyö.
Opinnäytetyössä vastataan Valviran velvoitteeseen laatia omavalvontasuunnitelma kunnan asumispalveluyksikköön. Omavalvontasuunnitelmassa painotetaan asiakkaan, hoitotyön ja joh-tamisen näkökulmaa ja se avulla selkeytetään omavalvonnan merkitystä organisaation laa-dunhallinnassa. Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että omavalvontasuunnitelman mittariston laadinta auttaa omavalvontasuunnitelman laadinnassa ja selkeyttää vastuita omavalvonnasta. Lisäksi omavalvontasuunnitelman laadinta lisää asiakaslähtöisyyttä sekä yhteistyötä eri ammattiryhmien välillä. Omavalvonta on kiinteä osa yksikön laadunhallintaa.
Omavalvontasuunnitelma on osa organisaation laadunhallintaa. Omavalvonta on arjen työväline johdon, hoitajien, asukkaiden ja heidän omaisten välillä. Omavalvontasuunnitelmassa painottuvat asiakkaiden ja heidän omaisten osallisuus hoitoon ja palveluun, hoitotyön järjestäminen ja palveluasumisen johtaminen. Johtaminen omavalvonnan näkökulmasta painottuu palvelujen johtamiseen, laatujohtamiseen ja henkilöstöjohtamiseen.
Kehittämistyö alkoi perehtymällä lakiin ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluluista 28.12.2012/980. Projektiryhmäksi muodostui vanhus- ja sairaalapalvelujen johtoryhmä, palvelualuepäällikkö sekä opinnäytetyöntekijä. Pro-jektiryhmän kokoontumisessa sovittiin omavalvonnan sisällöstä, painotusalueista sekä vastuista. Kehittämistyön vastuut, asiakkaan ja heidän omaisten osallisuus hoitoon ja turvallinen ympäristö sekä henkilökunnan työhyvinvointi määriteltiin mittareiden avulla. Kehittämistyössä luotu omavalvonnan kehys mittareineen toimii tiedolla johtamisen tukena.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin omavalvontaa johtamisen välineenä ja sen apuna olevia mittareita sekä palvelujen laatua. Omavalvontasuunnitelman tavoitteena on painottaa johtamisen, asukkaiden ja hoitotyön näkökulmaa sekä tuoda näkyväksi omavalvonnan merkitys organisaation laadunhallinnassa. Mittaristoon lisättiin myös kehitettävät asiat, jotka auttavat organisaation johtoa yhteistyössä asiakkaiden ja henkilöstön kanssa parantamaan ja kehittämään asumispalveluiden laatua. Kehittämiskohteina on eri suunnitelmien laadinta yksikkökohtaisiksi, sähköinen asiakaspalaute, kirjaamisen kehittäminen sekä vastuuhenkilöiden ja henkilöstön yhteistyö.
Opinnäytetyössä vastataan Valviran velvoitteeseen laatia omavalvontasuunnitelma kunnan asumispalveluyksikköön. Omavalvontasuunnitelmassa painotetaan asiakkaan, hoitotyön ja joh-tamisen näkökulmaa ja se avulla selkeytetään omavalvonnan merkitystä organisaation laa-dunhallinnassa. Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että omavalvontasuunnitelman mittariston laadinta auttaa omavalvontasuunnitelman laadinnassa ja selkeyttää vastuita omavalvonnasta. Lisäksi omavalvontasuunnitelman laadinta lisää asiakaslähtöisyyttä sekä yhteistyötä eri ammattiryhmien välillä. Omavalvonta on kiinteä osa yksikön laadunhallintaa.