Lukiolaisten kiinnostus ja motivaatio ohjelmoinnin opiskeluun
Hosio, Henri (2015)
Hosio, Henri
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122161
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kiinnostaako suomalaisia lukiolaisia osallistua ohjelmointikurssille. Samalla selvitetään millä tavoin lukiolaiset ovat motivoituneita oppimaan ohjelmointia.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi motivaatioteoriaa, sisäisen ja ulkoisen motivaation eroja sekä uravalintaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi luodaan katsaus ohjelmoinnin tilaan kouluissa ja työpaikoilla sekä käydään läpi aiheesta aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia.
Työn tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen. Aineistoa työhön kerätään internetkyselyn avulla, joka lähetetään lukioihin ympäri Suomea. Saatu aineisto analysoidaan IBM:n SPSS Statistics -ohjelmalla. Erityistä huomiota kiinnitetään miesten ja naisten välisiin eroihin vastauksissa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vähän yli kolmasosa vastaajista oli kiinnostunut osallistumaan ohjelmointikurssille. Kurssista kiinnostuneet olivat sisäisesti motivoituneita, mutta eivät juurikaan ulkoisesti. Miehet vastasivat kysymyksiin kurssille osallistumisesta, tietokonetaidoista ja motivaatiosta huomattavasti positiivisemmin kuin naiset.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi motivaatioteoriaa, sisäisen ja ulkoisen motivaation eroja sekä uravalintaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi luodaan katsaus ohjelmoinnin tilaan kouluissa ja työpaikoilla sekä käydään läpi aiheesta aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia.
Työn tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen. Aineistoa työhön kerätään internetkyselyn avulla, joka lähetetään lukioihin ympäri Suomea. Saatu aineisto analysoidaan IBM:n SPSS Statistics -ohjelmalla. Erityistä huomiota kiinnitetään miesten ja naisten välisiin eroihin vastauksissa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vähän yli kolmasosa vastaajista oli kiinnostunut osallistumaan ohjelmointikurssille. Kurssista kiinnostuneet olivat sisäisesti motivoituneita, mutta eivät juurikaan ulkoisesti. Miehet vastasivat kysymyksiin kurssille osallistumisesta, tietokonetaidoista ja motivaatiosta huomattavasti positiivisemmin kuin naiset.