Kohdeyrityksen palveluprosessin kehittäminen : Case Oulun Isännöitsijätoimisto Oy
Kivelä, Henriikka (2015)
Kivelä, Henriikka
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502192383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502192383
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Oulun Isännöitsijätoimisto Oy:lle (OIT). Työn taustalla on ollut yrityksen tarve selkeyttää ja kehittää yrityksen toimintaa sekä työnjakoa. Suomalainen laatujohtamisen ja prosessien kehittämisen konsultti Kai Laamanen on todennut ”Prosessit tuovat järjestystä kaaokseen” ja tästä syystä prosessiajattelu on hyvä tapa vastata yrityksen haasteisiin.
Tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat: ”Mitä ovat OIT:n ydin- ja tukiprosessit?”, ”Kuinka tunnistetaan, nimetään, rajataan ja kuvataan nämä prosessit?” ja ”Millaisia ovat tunnistettujen prosessien kehitysehdotukset?”. Tutkimuskysymyksistä käyvät ilmi opinnäytetyölle asetetut tavoitteet: tunnistaa OIT:n ydin- ja tukiprosessit; nimetä, rajata ja mallintaa ne sekä esittää kehitysehdotuksia. Tietopohja on muotoiltu näiden tutkimuskysymysten ja tavoitteiden ympärille.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty osallistavaa toimintatutkimusta ja sen menetelmiä: haastatteluita, keskusteluja, passiivista havainnointia ja aktiivista kehittämistyötä. Opinnäytetyön aikana OIT:n ydin- ja tukiprosessit mallinnettiin yhteen prosessikaavioon ja jokainen prosessikartassa esitetty prosessi omaksi prosessikaaviokseen nykyhetkessä ja tulevaisuudessa. Lisäksi tulevaisuuden prosesseihin tehdyt kehitysehdotukset on koottu yhteen taulukkoon.
Opinnäytetyön keskeisin havainto oli, että isännöitsijätoimiston tärkeimmät ja lakisääteiset perustoiminnot ja prosessit on järjestetty toimeksiantajayrityksessä hyvin, mutta kehittämistä on erityisesti näitä prosesseja tukevissa prosesseissa ja toiminnoissa. Tällaisia kehityskohteita ovat esimerkiksi dokumentointitapa, työtä tukevien työkalujen käyttöönotto, mittaamisen kehittäminen ja mittariston luominen sekä strategisen suunnittelun järjestelmällinen toteuttaminen ja johtamisen selkeyttäminen.
Tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat: ”Mitä ovat OIT:n ydin- ja tukiprosessit?”, ”Kuinka tunnistetaan, nimetään, rajataan ja kuvataan nämä prosessit?” ja ”Millaisia ovat tunnistettujen prosessien kehitysehdotukset?”. Tutkimuskysymyksistä käyvät ilmi opinnäytetyölle asetetut tavoitteet: tunnistaa OIT:n ydin- ja tukiprosessit; nimetä, rajata ja mallintaa ne sekä esittää kehitysehdotuksia. Tietopohja on muotoiltu näiden tutkimuskysymysten ja tavoitteiden ympärille.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty osallistavaa toimintatutkimusta ja sen menetelmiä: haastatteluita, keskusteluja, passiivista havainnointia ja aktiivista kehittämistyötä. Opinnäytetyön aikana OIT:n ydin- ja tukiprosessit mallinnettiin yhteen prosessikaavioon ja jokainen prosessikartassa esitetty prosessi omaksi prosessikaaviokseen nykyhetkessä ja tulevaisuudessa. Lisäksi tulevaisuuden prosesseihin tehdyt kehitysehdotukset on koottu yhteen taulukkoon.
Opinnäytetyön keskeisin havainto oli, että isännöitsijätoimiston tärkeimmät ja lakisääteiset perustoiminnot ja prosessit on järjestetty toimeksiantajayrityksessä hyvin, mutta kehittämistä on erityisesti näitä prosesseja tukevissa prosesseissa ja toiminnoissa. Tällaisia kehityskohteita ovat esimerkiksi dokumentointitapa, työtä tukevien työkalujen käyttöönotto, mittaamisen kehittäminen ja mittariston luominen sekä strategisen suunnittelun järjestelmällinen toteuttaminen ja johtamisen selkeyttäminen.