Ketjuohjatun esillepanotyön hyödyt ja haasteet : case: Yritys X
Winberg, Stina (2015)
Winberg, Stina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502202425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502202425
Tiivistelmä
Kaupan alalla pyritään jatkuvasti asiakaslähtöisempään ajattelutapaan myös valikoimien osalta ja esillepanotoimintoja kehittämällä yritetään vähentää kustannuksia. Tehokkaalla valikoiman- ja tilanhallinnalla parannetaan myös myyntialakohtaista tuottoa ja liikevaihtoa ja niillä on myös ratkaisevan suuri merkitys asiakkaan tyytyväisyydelle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa parempaa ymmärrystä siitä, miksi ketjuohjauksen tuottamat hyllykartat ovat tärkeitä ja selvittää mitä kehittämistä toimintatavoissa voisi olla, jotta hyllykarttatoiminnasta saataisiin tehokkaampaa. Lisäksi tavoitteena on selvittää millaisia hyötyjä hyllykartoista saadaan ja millaisia haasteita niiden toteuttamisessa kohdataan case-myymälässä teollisen tuoteryhmän osalta ja millaisessa suhteessa toiminnalla tavoitellut hyödyt ovat myymälässä käytettyyn työmäärään nähden.
Teoriaosuudessa käsitellään valikoimienhallintaa ja tilanhallintaa päivittäistavaramyymälässä sekä niihin keskeisesti sisältyviä alueita, kuten ketjuliiketoimintaa, valikoimasuunnittelua, myymälän tilanjakoa, hyllykarttoja, ECR-toimintaa sekä myymälälogistiikkaa. Empiriaosuudessa tutkitaan haastatteluiden avulla mitä on valikoimatyö ja tilanhallinta Yritys X:ssä, mitkä ovat hyllykarttatoiminnalla tavoitellut hyödyt, hyllykarttojen konkreettista toteutusta myymälässä ja miten myymälähenkilöstö sekä asiakkaat esillepanomuutokset kokevat. Selvitetään myös minkälainen on case-myymälässä toteutettu ajankäyttökirjanpito ja mitkä ovat ketjun tilanhallinnan tulevaisuuden visiot.
Tutkimuksesta käy ilmi, että hyllykarttatoiminnalla myymälässä on pieni, mutta merkittävä rooli. Niiden avulla pystytään lisäämään tilanhallinnan automaatiota, parantaa ennustettavuutta ja sitä kautta lisäämään hintakilpailukykyä. Kehityskohteita toiminnan parantamiseksi voisivat olla mm. esillepanomuutosten aikataulutus ja stabiiliuden kehittäminen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa parempaa ymmärrystä siitä, miksi ketjuohjauksen tuottamat hyllykartat ovat tärkeitä ja selvittää mitä kehittämistä toimintatavoissa voisi olla, jotta hyllykarttatoiminnasta saataisiin tehokkaampaa. Lisäksi tavoitteena on selvittää millaisia hyötyjä hyllykartoista saadaan ja millaisia haasteita niiden toteuttamisessa kohdataan case-myymälässä teollisen tuoteryhmän osalta ja millaisessa suhteessa toiminnalla tavoitellut hyödyt ovat myymälässä käytettyyn työmäärään nähden.
Teoriaosuudessa käsitellään valikoimienhallintaa ja tilanhallintaa päivittäistavaramyymälässä sekä niihin keskeisesti sisältyviä alueita, kuten ketjuliiketoimintaa, valikoimasuunnittelua, myymälän tilanjakoa, hyllykarttoja, ECR-toimintaa sekä myymälälogistiikkaa. Empiriaosuudessa tutkitaan haastatteluiden avulla mitä on valikoimatyö ja tilanhallinta Yritys X:ssä, mitkä ovat hyllykarttatoiminnalla tavoitellut hyödyt, hyllykarttojen konkreettista toteutusta myymälässä ja miten myymälähenkilöstö sekä asiakkaat esillepanomuutokset kokevat. Selvitetään myös minkälainen on case-myymälässä toteutettu ajankäyttökirjanpito ja mitkä ovat ketjun tilanhallinnan tulevaisuuden visiot.
Tutkimuksesta käy ilmi, että hyllykarttatoiminnalla myymälässä on pieni, mutta merkittävä rooli. Niiden avulla pystytään lisäämään tilanhallinnan automaatiota, parantaa ennustettavuutta ja sitä kautta lisäämään hintakilpailukykyä. Kehityskohteita toiminnan parantamiseksi voisivat olla mm. esillepanomuutosten aikataulutus ja stabiiliuden kehittäminen.