Helsinki-Vantaan lentoaseman asematasobussien matkustajainformaatiojärjestelmän kehittäminen
Riihelä, Atte (2015)
Riihelä, Atte
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502242510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502242510
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia, minkälaista informaatiota Helsinki-Vantaan lentoaseman asematasobussien uusilla matkustajainformaationäytöillä tulisi näyttää. Työn toimeksiantajana toimi Finavia ja ohjaajana toimi Mika Järvinen. Päätös näyttöjen hankinnasta oli jo olemassa työtä aloittaessa. Työn tavoitteena oli hienosäätöä vaille valmis konsepti, josta matkustajille ja lentoasemalla toimiville tahoille olisi käytännön hyötyä.
Työn teoria pohjaa joukkoliikenteen matkaketjuajatteluun sekä katkeamattomaan informaatioketjuun niin kulkuvälineissä kuin vaihtoasemillakin. Tilastollisessa tutkimuksessa tutkittiin mm. mitkä lentoyhtiöt tai minkälaiset lennot tyypillisesti käyttävät asematasobusseja ja kuinka suuri osuus kaikista lennoista ja matkustajista niitä käyttävät. Työn aikana tehtyjen haastattelujen ja käytyjen keskustelujen avulla kerääntyi paljon mielipiteitä ja ideoita.
Työssä tutustuttiin myös pintapuolisesti järjestelmän tekniseen puoleen sekä bussikoordinaattorien toimintaan allokoidessa lentoja työtehtäviin. Näiden tietojen pohjalta kehitettiin mahdollisia ruudulla näytettäviä vaihtoehtoja, joista koostettiin kysely. Kysely lähetettiin eri lentoyhtiöiden sekä Finavian edustajalle, jotka pisteyttivät esitetyt vaihtoehdot. Kyselyn suosikit olivat linjassa työn tekijän kanssa, ja työssä esitetyt kehitysehdotukset perustuvat pitkälti näihin. Työssä on eritelty lähteville sekä saapuville lennoille omat ruutunsa. Näiden lisäksi esitetään muita, yleisiä parannusehdotuksia
Näyttöjen asennukset sekä uusi tietokantauudistus ovat tätä työtä viimeis- teltäessä edelleen kesken, joten työn lopputuloksissa esitellään vain kon- septi. Useat ideat mahdollistuvat vasta uuden tietokantaohjelman myötä.
Työn teoria pohjaa joukkoliikenteen matkaketjuajatteluun sekä katkeamattomaan informaatioketjuun niin kulkuvälineissä kuin vaihtoasemillakin. Tilastollisessa tutkimuksessa tutkittiin mm. mitkä lentoyhtiöt tai minkälaiset lennot tyypillisesti käyttävät asematasobusseja ja kuinka suuri osuus kaikista lennoista ja matkustajista niitä käyttävät. Työn aikana tehtyjen haastattelujen ja käytyjen keskustelujen avulla kerääntyi paljon mielipiteitä ja ideoita.
Työssä tutustuttiin myös pintapuolisesti järjestelmän tekniseen puoleen sekä bussikoordinaattorien toimintaan allokoidessa lentoja työtehtäviin. Näiden tietojen pohjalta kehitettiin mahdollisia ruudulla näytettäviä vaihtoehtoja, joista koostettiin kysely. Kysely lähetettiin eri lentoyhtiöiden sekä Finavian edustajalle, jotka pisteyttivät esitetyt vaihtoehdot. Kyselyn suosikit olivat linjassa työn tekijän kanssa, ja työssä esitetyt kehitysehdotukset perustuvat pitkälti näihin. Työssä on eritelty lähteville sekä saapuville lennoille omat ruutunsa. Näiden lisäksi esitetään muita, yleisiä parannusehdotuksia
Näyttöjen asennukset sekä uusi tietokantauudistus ovat tätä työtä viimeis- teltäessä edelleen kesken, joten työn lopputuloksissa esitellään vain kon- septi. Useat ideat mahdollistuvat vasta uuden tietokantaohjelman myötä.