Sähköisen lausuntopalvelun käytettävyys
Forsberg, Tuuli (2015)
Forsberg, Tuuli
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502242524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502242524
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sähköisen lausuntopalvelun käytettävyys. Käytettävyydellä tarkoitetaan tässä palvelun teknistä toteutusta sekä soveltuvuutta kirjallisen kuulemisen muodoksi.Tutkimus tehtiin pilotointivaiheen lausunnonpyytäjien ja -antajien näkökulmasta.
Sähköinen lausuntopalvelu on oikeusministeriön ylläpitämä verkkopalvelu, joka sähköistää kirjallisen lausuntomenettelyn. Sen tarkoituksena on muun muassa tehostaa ja helpottaa lausunnon antamista ja pyytämistä, parantaa vaikuttamismahdollisuuksia sekä lisätä säädösvalmistelun
läpinäkyvyyttä. Palvelu on konkreettisesti osa kuulemista ja säädösprosessia, mutta strategisesti se linkittyy sähköisen asioinnin ja demokratian kehittämiseen ja verkkodemokratiapalveluihin. Sähköinen lausuntopalvelu oli pilotointikäytössä 1.7.–31.11.2014.
Tämä opinnäytetyö on tutkimus ja siinä yhdistyvät toisiaan täydentävästi kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusote. Tutkimus toteutettiin syksyn 2014 aikana kahtena kvantitatiivisena kyselynä lausunnonantajille sekä ryhmähaastatteluna lausunnonpyytäjille.
Tutkimustulokset annettiin oikeusministeriölle joulukuussa 2014 ja ne vastasivat esitettyyn tutkimusongelmaan sähköisen lausuntopalvelun käytettävyydestä. Lausunnonantajat ja - pyytäjät toivat esille lähinnä teknisiä ongelmia käytettävyydessä, palvelua kirjallisen kuulemisen muotona pidettiin hyvänä ja nykyaikaisena. Lausunnonpyytäjillä oli useampia ongelmia ja kehitysehdotuksia kuin lausunnonantajilla. Tämä näytti johtuvan siitä, että lausunnonpyytäjät käyttivät palvelua ja sen toiminnallisuuksia laajemmin kuin lausunnonantajat. Suuri osa lausunnonantajista sekä kaikki lausunnonpyytäjät käyttäisivät sähköistä lausuntopalvelua uudelleen kirjallisessa lausumisprosessissa. Opinnäytetyön yhteenvetoon on koottu tutkimuksessa esiin tulleita kehitysehdotuksia sähköisen lausuntopalvelun edelleen kehittämistä varten.
Sähköinen lausuntopalvelu on oikeusministeriön ylläpitämä verkkopalvelu, joka sähköistää kirjallisen lausuntomenettelyn. Sen tarkoituksena on muun muassa tehostaa ja helpottaa lausunnon antamista ja pyytämistä, parantaa vaikuttamismahdollisuuksia sekä lisätä säädösvalmistelun
läpinäkyvyyttä. Palvelu on konkreettisesti osa kuulemista ja säädösprosessia, mutta strategisesti se linkittyy sähköisen asioinnin ja demokratian kehittämiseen ja verkkodemokratiapalveluihin. Sähköinen lausuntopalvelu oli pilotointikäytössä 1.7.–31.11.2014.
Tämä opinnäytetyö on tutkimus ja siinä yhdistyvät toisiaan täydentävästi kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusote. Tutkimus toteutettiin syksyn 2014 aikana kahtena kvantitatiivisena kyselynä lausunnonantajille sekä ryhmähaastatteluna lausunnonpyytäjille.
Tutkimustulokset annettiin oikeusministeriölle joulukuussa 2014 ja ne vastasivat esitettyyn tutkimusongelmaan sähköisen lausuntopalvelun käytettävyydestä. Lausunnonantajat ja - pyytäjät toivat esille lähinnä teknisiä ongelmia käytettävyydessä, palvelua kirjallisen kuulemisen muotona pidettiin hyvänä ja nykyaikaisena. Lausunnonpyytäjillä oli useampia ongelmia ja kehitysehdotuksia kuin lausunnonantajilla. Tämä näytti johtuvan siitä, että lausunnonpyytäjät käyttivät palvelua ja sen toiminnallisuuksia laajemmin kuin lausunnonantajat. Suuri osa lausunnonantajista sekä kaikki lausunnonpyytäjät käyttäisivät sähköistä lausuntopalvelua uudelleen kirjallisessa lausumisprosessissa. Opinnäytetyön yhteenvetoon on koottu tutkimuksessa esiin tulleita kehitysehdotuksia sähköisen lausuntopalvelun edelleen kehittämistä varten.