Raskaan kaluston kuljettajantutkintojen kehittäminen
Väätäinen, Samu (2015)
Väätäinen, Samu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503022681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503022681
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi), jossa työn ohjaajana toimi, Tutkinnot ja ammattiliikenne yksikönpäällikkö Marko Rajamäki. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia raskaan kaluston kuljettajaopetuksen ja kuljettajantutkintojen nykytilaa ja löytää kuljettajantutkinnon ajokokeeseen kehitysehdotuksia.
Suomessa kuljettajaopetusta ja kuljettajantutkintoja määrittelevät lait, asetukset, opetussuunnitelmat ja määräykset. Liikenteen turvallisuusvirasto vahvistaa kuljettajaopetuksessa käytettävät opetussuunnitelmat ja antaa määräykset kuljettajantutkinnon suorittamisesta. Liikenteen turvallisuusvirasto vastaa myös kuljettajantutkintojen vastaanottotoiminnasta. Vastaanottotoiminnan tuottaa kuitenkin ulkopuolinen kumppani.
Kuljettajaopetusta on uudistettu viimeisten vuosien aikana. Uusi ajokorttilaki ja ammattipätevyyskoulutuksen aloittaminen ovat olleet suurimmat kuljettajaopetuksen uudistamiseen vaikuttaneet yksittäiset tekijät.
Kuljettajaopetuksen uudistamiseen liittyen oli tarve tarkastella raskaan ka-luston kuljettajantutkintoja ja löytää niihin kehitysehdotuksia. Työssä tutkittiin olemassa olevaa lainsäädäntöä, opetussuunnitelmia ja määräystä kuljettajantutkinnon ajokokeesta. Työn tekijän omat kokemukset kuljettajaopetuksen ja kuljettajantutkintojen parissa työskentelyssä näkyy myös työssä.
Kehitysehdotuksina kuljettajantutkintoon tulisi liikenneturvallisuustarkastus, käsittelykoe suoritettaisiin muun liikenteen seassa, ajoneuvojen ja -yhdistelmien tulisi olla lastattuja, työturvallisuuteen kiinnitettäisiin enemmän huomiota, tutkinnossa mitattaisiin myös ajoneuvojen hidastinten ja vetotapojen tuntemusta ja käsien otteeseen ohjauspyörästä kiinnitettäisiin huomiota.
Suomessa kuljettajaopetusta ja kuljettajantutkintoja määrittelevät lait, asetukset, opetussuunnitelmat ja määräykset. Liikenteen turvallisuusvirasto vahvistaa kuljettajaopetuksessa käytettävät opetussuunnitelmat ja antaa määräykset kuljettajantutkinnon suorittamisesta. Liikenteen turvallisuusvirasto vastaa myös kuljettajantutkintojen vastaanottotoiminnasta. Vastaanottotoiminnan tuottaa kuitenkin ulkopuolinen kumppani.
Kuljettajaopetusta on uudistettu viimeisten vuosien aikana. Uusi ajokorttilaki ja ammattipätevyyskoulutuksen aloittaminen ovat olleet suurimmat kuljettajaopetuksen uudistamiseen vaikuttaneet yksittäiset tekijät.
Kuljettajaopetuksen uudistamiseen liittyen oli tarve tarkastella raskaan ka-luston kuljettajantutkintoja ja löytää niihin kehitysehdotuksia. Työssä tutkittiin olemassa olevaa lainsäädäntöä, opetussuunnitelmia ja määräystä kuljettajantutkinnon ajokokeesta. Työn tekijän omat kokemukset kuljettajaopetuksen ja kuljettajantutkintojen parissa työskentelyssä näkyy myös työssä.
Kehitysehdotuksina kuljettajantutkintoon tulisi liikenneturvallisuustarkastus, käsittelykoe suoritettaisiin muun liikenteen seassa, ajoneuvojen ja -yhdistelmien tulisi olla lastattuja, työturvallisuuteen kiinnitettäisiin enemmän huomiota, tutkinnossa mitattaisiin myös ajoneuvojen hidastinten ja vetotapojen tuntemusta ja käsien otteeseen ohjauspyörästä kiinnitettäisiin huomiota.