Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kokemuksia koulutuksesta ja tuen tarpeesta Helsingin Diakoniaopistossa
Leinonen, Katrin (2015)
Leinonen, Katrin
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232496
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Leinonen, Katrin. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kokemuksia koulutuksesta ja tuen tarpeesta Helsingin Diakoniaopistossa. Helsinki, kevät 2015, 63 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Helsingin Diakoniaopiston maahanmuuttajataustaisten aikuisopiskelijoiden kokemuksia koulutuksesta. Tutkimuksessa otettiin huomioon maahanmuuttajataustaisten aikuisopiskelijoiden tarpeet ja toiveet, joiden perusteella heidän koulutusuraa voitaisiin tukea. Tutkimuksessa koottiin tietoa minkälaista tukea maahanmuuttajataustaiset opiskelijat tarvitsevat ja miten ohjausta voitaisiin kehittää, jotta heillä olisi kantaväestön kanssa tasavertaiset mahdollisuudet jatkaa opintojaan korkeakoulussa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla yksilöllisesti viittä ensimmäisen sukupolven aikuisopiskelijaa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset näyttävät, että aikuisopiskelijoilla on kotimaassaan hankittua koulutuksellista ja työelämän kautta saatua osaamista, jota he toivovat hyödyntävänsä Suomessa. Aikaisemman osaamisen tunnistaminen Suomessa on haastava prosessi ja vaatii kehittämistä. Tutkimuksen tuloksissa tulee esiin tarve tiedotuksen lisäämisestä koulutuksen vaihtoehdoista Suomessa ja mahdollisista koulutuspoluista. Haastateltavat arvostavat saatua ohjausta ja ohjauksessa päädyttyihin ratkaisuihin. Ohjauksen merkitystä ja luottamusta pidetään tärkeänä. Tutkimuksessa tuli esiin, että tuen ja ohjauksen tarve riippuu Suomessa asutusta ajasta, sosiaalisesta verkostosta ja vertaistuesta. Kulttuurisensitiivistä osaamista odotetaan myös harjoittelupaikan ohjaajilta ja yhteisöltä. Koulutusuraa ja integraatiota tukee suomen kielen opetuksen lisääminen ja opiskelijoiden monikulttuurisuuskasvatus.
Asiasanat: Maahanmuuttajat, monikulttuurisuus, ohjaus, koulutus, integraatio, Helsingin diakoniaopisto
Leinonen, Katrin. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kokemuksia koulutuksesta ja tuen tarpeesta Helsingin Diakoniaopistossa. Helsinki, kevät 2015, 63 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Helsingin Diakoniaopiston maahanmuuttajataustaisten aikuisopiskelijoiden kokemuksia koulutuksesta. Tutkimuksessa otettiin huomioon maahanmuuttajataustaisten aikuisopiskelijoiden tarpeet ja toiveet, joiden perusteella heidän koulutusuraa voitaisiin tukea. Tutkimuksessa koottiin tietoa minkälaista tukea maahanmuuttajataustaiset opiskelijat tarvitsevat ja miten ohjausta voitaisiin kehittää, jotta heillä olisi kantaväestön kanssa tasavertaiset mahdollisuudet jatkaa opintojaan korkeakoulussa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla yksilöllisesti viittä ensimmäisen sukupolven aikuisopiskelijaa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset näyttävät, että aikuisopiskelijoilla on kotimaassaan hankittua koulutuksellista ja työelämän kautta saatua osaamista, jota he toivovat hyödyntävänsä Suomessa. Aikaisemman osaamisen tunnistaminen Suomessa on haastava prosessi ja vaatii kehittämistä. Tutkimuksen tuloksissa tulee esiin tarve tiedotuksen lisäämisestä koulutuksen vaihtoehdoista Suomessa ja mahdollisista koulutuspoluista. Haastateltavat arvostavat saatua ohjausta ja ohjauksessa päädyttyihin ratkaisuihin. Ohjauksen merkitystä ja luottamusta pidetään tärkeänä. Tutkimuksessa tuli esiin, että tuen ja ohjauksen tarve riippuu Suomessa asutusta ajasta, sosiaalisesta verkostosta ja vertaistuesta. Kulttuurisensitiivistä osaamista odotetaan myös harjoittelupaikan ohjaajilta ja yhteisöltä. Koulutusuraa ja integraatiota tukee suomen kielen opetuksen lisääminen ja opiskelijoiden monikulttuurisuuskasvatus.
Asiasanat: Maahanmuuttajat, monikulttuurisuus, ohjaus, koulutus, integraatio, Helsingin diakoniaopisto