Millainen on hyvä henkilökuvadokumentti?
Karjalainen, Minna (2015)
Karjalainen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503062847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503062847
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee henkilön asemaa henkilökuvadokumentissa ja sitä, millaisia henkilökuvadokumentteja mielellään katsotaan. Käsittelen niitä piirteitä, millainen henkilö dokumenttielokuvaan sopii ja miksi juuri hänestä on mahdollisesti hyvä tehdä dokumenttielokuva. Annan myös esimerkkejä erilaisista henkilökuvadokumenteista, sekä käsittelen dokumenttien merkitystä ja lajityyppejä.
Tutkimusvälineenä käytän Nella Kondelinin kanssa toteuttamaani henkilökuvadokumenttia Sade Kondelinista sekä tekemiäni kyselytutkimuksia, millainen on hyvä henkilökuvadokumentti ja millainen henkilö on kiinnostava henkilökuvadokumentissa.
Henkilökuvadokumenttimme käsittelee Sade Kondelinin rohkeutta toimia politiikassa ja olla esillä mediassa. Aiheemme ja teemamme käsittelee ihmisen rohkeutta olla oma itsensä ja tehdä jotain itselleen merkittävää.
Kyselytutkimukseni toteutin 20-30 vuotiailla nuorilla aikuisilla käyttäen surveymonkey-kyselytutkimusohjelmaa ja hyödyntäen sosiaalista mediaa. Vastauksia tuli noin sata.
Kyselytutkimuksen avulla halusin selvittää, millaiset dokumentit ovat katsojien mieleen ja millaisissa asioissa itse täytin näitä ominaisuuksia omassa henkilökuvadokumentissani. Halusin selvittää, millaiset henkilöt kiinnostavat ihmisiä tehdäkseni itse mahdollisimman hyvän henkilökuvadokumentin ja parantuakseni itse dokumentin tekijänä ja suunnittelijana.
Kyselytutkimukseni osoitti, että ihmiset katsovat mieluiten dokumentteja, jotka ovat realistisia ja ajatuksia herättäviä. Tutkimuksen mukaan dokumenttien päähenkilöistä kiinnostavat eniten avoimet, ajankohtaiset ja ainutlaatuiset ihmiset.
Vähiten oltiin kiinnostuttu fiktiivisistä ja ennen kaikkea ajankohtaisista dokumenteista. Dokumenttihenkilöistä vähiten kiinnostavat tunteisiin vetoavat ja humoristiset henkilöt. Ajankohtaisuus siis päti henkilöihin, mutta ei dokumentteihin.
Kyselytutkimukseni toteutin 20-30 vuotiailla nuorilla aikuisilla käyttäen surveymonkey-kyselytutkimusohjelmaa ja hyödyntäen sosiaalista mediaa. Vastauksia tuli noin sata.
Kyselytutkimuksen avulla halusin selvittää, millaiset dokumentit ovat katsojien mieleen ja millaisissa asioissa itse täytin näitä ominaisuuksia omassa henkilökuvadokumentissani. Halusin selvittää, millaiset henkilöt kiinnostavat ihmisiä tehdäkseni itse mahdollisimman hyvän henkilökuvadokumentin ja parantuakseni itse dokumentin tekijänä ja suunnittelijana.
Kyselytutkimukseni osoitti, että ihmiset katsovat mieluiten dokumentteja, jotka ovat realistisia ja ajatuksia herättäviä. Tutkimuksen mukaan dokumenttien päähenkilöistä kiinnostavat eniten avoimet, ajankohtaiset ja ainutlaatuiset ihmiset.
Vähiten oltiin kiinnostuttu fiktiivisistä ja ennen kaikkea ajankohtaisista dokumenteista. Dokumenttihenkilöistä vähiten kiinnostavat tunteisiin vetoavat ja humoristiset henkilöt. Ajankohtaisuus siis päti henkilöihin, mutta ei dokumentteihin.
Tutkimusvälineenä käytän Nella Kondelinin kanssa toteuttamaani henkilökuvadokumenttia Sade Kondelinista sekä tekemiäni kyselytutkimuksia, millainen on hyvä henkilökuvadokumentti ja millainen henkilö on kiinnostava henkilökuvadokumentissa.
Henkilökuvadokumenttimme käsittelee Sade Kondelinin rohkeutta toimia politiikassa ja olla esillä mediassa. Aiheemme ja teemamme käsittelee ihmisen rohkeutta olla oma itsensä ja tehdä jotain itselleen merkittävää.
Kyselytutkimukseni toteutin 20-30 vuotiailla nuorilla aikuisilla käyttäen surveymonkey-kyselytutkimusohjelmaa ja hyödyntäen sosiaalista mediaa. Vastauksia tuli noin sata.
Kyselytutkimuksen avulla halusin selvittää, millaiset dokumentit ovat katsojien mieleen ja millaisissa asioissa itse täytin näitä ominaisuuksia omassa henkilökuvadokumentissani. Halusin selvittää, millaiset henkilöt kiinnostavat ihmisiä tehdäkseni itse mahdollisimman hyvän henkilökuvadokumentin ja parantuakseni itse dokumentin tekijänä ja suunnittelijana.
Kyselytutkimukseni osoitti, että ihmiset katsovat mieluiten dokumentteja, jotka ovat realistisia ja ajatuksia herättäviä. Tutkimuksen mukaan dokumenttien päähenkilöistä kiinnostavat eniten avoimet, ajankohtaiset ja ainutlaatuiset ihmiset.
Vähiten oltiin kiinnostuttu fiktiivisistä ja ennen kaikkea ajankohtaisista dokumenteista. Dokumenttihenkilöistä vähiten kiinnostavat tunteisiin vetoavat ja humoristiset henkilöt. Ajankohtaisuus siis päti henkilöihin, mutta ei dokumentteihin.
Kyselytutkimukseni toteutin 20-30 vuotiailla nuorilla aikuisilla käyttäen surveymonkey-kyselytutkimusohjelmaa ja hyödyntäen sosiaalista mediaa. Vastauksia tuli noin sata.
Kyselytutkimuksen avulla halusin selvittää, millaiset dokumentit ovat katsojien mieleen ja millaisissa asioissa itse täytin näitä ominaisuuksia omassa henkilökuvadokumentissani. Halusin selvittää, millaiset henkilöt kiinnostavat ihmisiä tehdäkseni itse mahdollisimman hyvän henkilökuvadokumentin ja parantuakseni itse dokumentin tekijänä ja suunnittelijana.
Kyselytutkimukseni osoitti, että ihmiset katsovat mieluiten dokumentteja, jotka ovat realistisia ja ajatuksia herättäviä. Tutkimuksen mukaan dokumenttien päähenkilöistä kiinnostavat eniten avoimet, ajankohtaiset ja ainutlaatuiset ihmiset.
Vähiten oltiin kiinnostuttu fiktiivisistä ja ennen kaikkea ajankohtaisista dokumenteista. Dokumenttihenkilöistä vähiten kiinnostavat tunteisiin vetoavat ja humoristiset henkilöt. Ajankohtaisuus siis päti henkilöihin, mutta ei dokumentteihin.