Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Yläkouluikäisten nuorten terveydentila : kirjallisuuskatsaus
Etholén, Maija; Vlachos, Annika (2015)
Etholén, Maija
Vlachos, Annika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133111
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yläkouluikäisten nuorten terveyden ongelmia, niihin vaikuttavia tekijöitä sekä ehkäisykeinoja keskittyen liikuntaan ja fyysiseen aktiivisuuteen, mielenterveyteen sekä ravitsemukseen.
Opinnäyte on osa kaksivuotista Umbrella-projektia, jonka tarkoituksena on luoda nuorten käyttöön sovellus, joka auttaa nuoria arvioimaan omaa terveyttään, ja ennen kaikkea oppimaan ottamaan vastuuta omasta terveyskäyttäytymisestään. Umbrella-projektin yhteiskehittelyyn osallistuvat Metropolia Ammattikorkeakoulun lisäksi Helsingin yhteislyseo sekä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirasto.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmiä mukaillen. Tutkimusaineisto koottiin Cinahl- ja Medic-tietokannoista ja analysoitiin deduktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkittava aineisto koostui 18 tutkimuksesta.
Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden saralla yläkouluikäisten nuorten ongelmia ovat erityisesti liikkumattomuus ja sen aiheuttamat tuki- ja liikuntaelinoireet. Nuorten ravitsemuksen pääongelmat ovat epäsäännöllinen ateriarytmi sekä syödyn ruoan laatu. Nuorten mielenterveysongelmat ovat moninaisia ja linkittyvät muihin ongelmiin. Päällimmäisinä nuorten mielenterveysongelmista nousi esiin itsetuhoinen käytös, käytösongelmat sekä syömishäiriöt. Nuorten terveysongelmiin havaittiin vaikuttavan vahvasti vanhempien kasvatustyylin ja sosioekonomisten tekijöiden kaikilla kolmella osa-alueella. Nuorten terveysongelmia on pyritty ehkäisemään esimerkiksi erilaisten interventioiden avulla. Lisää ehkäisykeinoja kuitenkin tarvitaan.
Tuloksia voidaan hyödyntää kouluterveydenhuollossa tarjoamaan kouluterveydenhoitajille tietoa nuorten ajankohtaisista ongelmista. Erityisesti ongelmiin vaikuttavat tekijät sekä ongelmien ehkäisykeinot tuovat tärkeää tietoa niistä alueista, joihin tulee kiinnittää huomiota nuorten terveyttä arvioitaessa. Hoitotyön näkökulmasta työtä voidaan hyödyntää niin perusterveydenhuollossa kuin nuorille suunnattujen terveyspalvelujen kehittämisessä.
Opinnäyte on osa kaksivuotista Umbrella-projektia, jonka tarkoituksena on luoda nuorten käyttöön sovellus, joka auttaa nuoria arvioimaan omaa terveyttään, ja ennen kaikkea oppimaan ottamaan vastuuta omasta terveyskäyttäytymisestään. Umbrella-projektin yhteiskehittelyyn osallistuvat Metropolia Ammattikorkeakoulun lisäksi Helsingin yhteislyseo sekä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirasto.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmiä mukaillen. Tutkimusaineisto koottiin Cinahl- ja Medic-tietokannoista ja analysoitiin deduktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkittava aineisto koostui 18 tutkimuksesta.
Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden saralla yläkouluikäisten nuorten ongelmia ovat erityisesti liikkumattomuus ja sen aiheuttamat tuki- ja liikuntaelinoireet. Nuorten ravitsemuksen pääongelmat ovat epäsäännöllinen ateriarytmi sekä syödyn ruoan laatu. Nuorten mielenterveysongelmat ovat moninaisia ja linkittyvät muihin ongelmiin. Päällimmäisinä nuorten mielenterveysongelmista nousi esiin itsetuhoinen käytös, käytösongelmat sekä syömishäiriöt. Nuorten terveysongelmiin havaittiin vaikuttavan vahvasti vanhempien kasvatustyylin ja sosioekonomisten tekijöiden kaikilla kolmella osa-alueella. Nuorten terveysongelmia on pyritty ehkäisemään esimerkiksi erilaisten interventioiden avulla. Lisää ehkäisykeinoja kuitenkin tarvitaan.
Tuloksia voidaan hyödyntää kouluterveydenhuollossa tarjoamaan kouluterveydenhoitajille tietoa nuorten ajankohtaisista ongelmista. Erityisesti ongelmiin vaikuttavat tekijät sekä ongelmien ehkäisykeinot tuovat tärkeää tietoa niistä alueista, joihin tulee kiinnittää huomiota nuorten terveyttä arvioitaessa. Hoitotyön näkökulmasta työtä voidaan hyödyntää niin perusterveydenhuollossa kuin nuorille suunnattujen terveyspalvelujen kehittämisessä.