Tapahtumatorin markkinointi yrityksille : Case: Gymnaestrada 2015
Nokkanen, Liisa (2015)
Nokkanen, Liisa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133146
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe liittyy Gymnaestrada-suurtapahtumaan, joka järjestetään 12. – 18.7.2015 Helsingissä. Gymnaestrada on kansainvälinen voimistelufestivaali ja se järjestetään neljän vuoden välein. Helsinkiin saapuu voimistelijoita kaikista maanosista. Tapahtumatori on Gymnaestradan oheistapahtuma, joka järjestetään Helsingin Messukeskuksessa. Tapahtumatorin tarkoituksena on lisätä Gymnaestradaan osallistuvien viihtyvyyttä sekä mahdollisuutta ostaa helposti Suomeen ja tapahtumaan liittyviä tuotteita. Tapahtumatorin tavoitteena on luoda hyviä kokemuksia ja elämyksiä, jotka liittyvät ydinpalveluun, voimistelunäytökseen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja tavoitteena on laatia markkinointisuunnitelma aiheesta ”Tapahtumatorin markkinointi yrityksille”. Yrityksillä tarkoitetaan näytteilleasettajayrityksiä. Tapahtumatorin kaltaista tapahtumaa ei ole aikaisemmin järjestetty ja se on ainutkertainen. Markkinointisuunnitelma ei käsittele lähtökohta-analyysejä, palvelun yksityiskohtia eikä hinnoittelua. Markkinointisuunnitelmaa lähestyttiin kolmella kysymyksellä: Kenelle markkinoidaan? Mitkä ovat asiakkaan saamat hyödyt? ja Miten asiakkaat tavoitetaan?
Teoreettisessä viitekehyksessä käsitellään segmentointia, asiakasarvon luontia sekä markkinointiviestintää. Koska kohderyhmänä ovat yritysasiakkaat, tarkastellaan teoriassa etupäässä B2B-markkinointia tai vertaillaan B2B- ja B2C-markkinoinnin eroja. Aineistona on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta, artikkeleja, Internettiä, messutapahtuman havainnointia sekä haastatteluja.
Opinnäytetyön aiheelle oli käytännön tarvetta ja työn kolme päätavoitetta saavutettiin. Kohdeyritysten valintaan vaikuttivat olennaisesti loppuasiakkaat ja heidän kiinnostuksen kohteet. Tapahtumatorin teemoiksi määriteltiin: liikunta, hyvinvointi, kauneus, viihtyminen ja Suomi. Yritysten arvoja verrattiin Gymnaestradan arvoihin ja yrityksistä laadittiin yrityslista suoramarkkinointia varten. Yrityksen saamia hyötyjä osallistumisesta Tapahtumatorille ovat: saavutettavissa oleva kansainvälinen asiakaskunta, myyntituotot, verkostoituminen, ainutlaatuisen kokemuksen hankkiminen sekä mahdollisuus edistää liikuntaa ja terveellisiä elämäntapoja. Markkinointiviestintä toteutettiin AIDA-mallin mukaisesti. Tässä tapauksessa käytettiin digitaalista markkinointiviestintää ja suoramarkkinointia. Markkinointiviestinnän kanavina käytettiin www-sivuja, sosiaalista mediaa, sähköpostimarkkinointia sekä suhdetoimintaa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja tavoitteena on laatia markkinointisuunnitelma aiheesta ”Tapahtumatorin markkinointi yrityksille”. Yrityksillä tarkoitetaan näytteilleasettajayrityksiä. Tapahtumatorin kaltaista tapahtumaa ei ole aikaisemmin järjestetty ja se on ainutkertainen. Markkinointisuunnitelma ei käsittele lähtökohta-analyysejä, palvelun yksityiskohtia eikä hinnoittelua. Markkinointisuunnitelmaa lähestyttiin kolmella kysymyksellä: Kenelle markkinoidaan? Mitkä ovat asiakkaan saamat hyödyt? ja Miten asiakkaat tavoitetaan?
Teoreettisessä viitekehyksessä käsitellään segmentointia, asiakasarvon luontia sekä markkinointiviestintää. Koska kohderyhmänä ovat yritysasiakkaat, tarkastellaan teoriassa etupäässä B2B-markkinointia tai vertaillaan B2B- ja B2C-markkinoinnin eroja. Aineistona on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta, artikkeleja, Internettiä, messutapahtuman havainnointia sekä haastatteluja.
Opinnäytetyön aiheelle oli käytännön tarvetta ja työn kolme päätavoitetta saavutettiin. Kohdeyritysten valintaan vaikuttivat olennaisesti loppuasiakkaat ja heidän kiinnostuksen kohteet. Tapahtumatorin teemoiksi määriteltiin: liikunta, hyvinvointi, kauneus, viihtyminen ja Suomi. Yritysten arvoja verrattiin Gymnaestradan arvoihin ja yrityksistä laadittiin yrityslista suoramarkkinointia varten. Yrityksen saamia hyötyjä osallistumisesta Tapahtumatorille ovat: saavutettavissa oleva kansainvälinen asiakaskunta, myyntituotot, verkostoituminen, ainutlaatuisen kokemuksen hankkiminen sekä mahdollisuus edistää liikuntaa ja terveellisiä elämäntapoja. Markkinointiviestintä toteutettiin AIDA-mallin mukaisesti. Tässä tapauksessa käytettiin digitaalista markkinointiviestintää ja suoramarkkinointia. Markkinointiviestinnän kanavina käytettiin www-sivuja, sosiaalista mediaa, sähköpostimarkkinointia sekä suhdetoimintaa.