K-kauppojen henkilöstöprosessit : Selvitys K-kauppiaiden tarvitsemista henkilöstöpalveluista ja henkilöstöprosessien ulkoistamisesta
Lilja-Poukka, Piia (2015)
Lilja-Poukka, Piia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503173256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503173256
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli K-kauppiasliitto ry, joka oli strategiatyössään tunnistanut lähivuosien kehittämistarpeeksi K-kauppiaiden henkilöstöprosessit. Yhtenä realistisena vaihtoehtona suunniteltiin henkilöstöprosesseihin liittyvien rutiinitehtävien ulkoistamista K-talouspalvelukeskuksen henkilöstöpalvelukeskukselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisia henkilöstöpalveluita K-kauppiaat tarvitsisivat uransa eri vaiheissa. Opinnäytetyön päämääränä oli selvittää K-kauppiaiden henkilöstöpalvelujen tarpeet ja tunnistaa niiden kehittämistarpeet. Tämä oli myös toimeksiantajan kehitystyön kannalta oleellista.
Tutkimusaineisto kerättiin joulukuussa 2014 haastattelemalla kahdeksaa pirkanmaalaista K-kauppiasta. Tutkimushaastattelut suoritettiin henkilökohtaisilla puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, sillä tavoitteena oli saada mahdollisimman kokonaisvaltaista ja yksityiskohtaista tietoa tutkimuksen kohteesta. Tutkimuksella pyrittiin tutkittavan asian ymmärtämiseen ja tulkintojen muodostamiseen, ei tilastollisien yleistyksien tekemiseen.
Tutkimushaastatteluiden tuloksista selvisi, että tutkittujen K-kauppojen henkilöstöprosessien nykytila noudattelee pitkälti henkilöstöprosesseista esitettyä teoreettista viitekehystä. Henkilöstöprosesseista huolehditaan asianmukaisesti lainsäädäntöä seuraten melko perinteisiä toimintatapoja käyttäen. Henkilöstöprosessien ulkoistamisen aste vaihtelee tutkittavien kesken, ja ulkoistamiseen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa kustannukset sekä palveluntarjoajan ammattitaito ja joustavuus. Suppeimmillaan tutkittavat ovat ulkoistaneet palkkahallinnon ja koulutuspalvelut, kun puolestaan laajimmillaan henkilöstöprosesseja on ulkoistettu rekrytoinnin eri vaiheisiin ja vuokratyövoiman käyttöön asti.
Selvitystyön pohjalta voidaan todeta työlainsäädännön nousevan merkittävimmäksi aihepiiriksi, johon tutkittavat tarvitsevat apua. Työlainsäädännön hallinnan ohella haasteita aiheuttavat eritoten vaativat esimiestilanteet ja rekrytointi. Tutkimustulosten perusteella voidaan esittää, että kauppiaan kohtaamiin haasteisiin henkilöstöjohtamisen alueella vaikuttavat kauppiaan koulutus, kauppiasuran pituus ja kauppiasuraa edeltänyt työhistoria, myymälän sijainti, kokoluokka ja toimiala, henkilöstön määrä, osaaminen ja vaihtuvuus, kauppiaan suhteet sidosryhmiin ja myymälätyön määrä sekä tietotekninen osaaminen. Virtuaali- ja verkkokoulutus sekä tiivis yhteistyö K-talouspalvelukeskuksen ja K-kauppiasliiton kanssa voisivat toimia ratkaisuina henkilöstöprosesseissa ilmeneville avuntarpeille ja haasteille.
Tutkimusaineisto kerättiin joulukuussa 2014 haastattelemalla kahdeksaa pirkanmaalaista K-kauppiasta. Tutkimushaastattelut suoritettiin henkilökohtaisilla puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, sillä tavoitteena oli saada mahdollisimman kokonaisvaltaista ja yksityiskohtaista tietoa tutkimuksen kohteesta. Tutkimuksella pyrittiin tutkittavan asian ymmärtämiseen ja tulkintojen muodostamiseen, ei tilastollisien yleistyksien tekemiseen.
Tutkimushaastatteluiden tuloksista selvisi, että tutkittujen K-kauppojen henkilöstöprosessien nykytila noudattelee pitkälti henkilöstöprosesseista esitettyä teoreettista viitekehystä. Henkilöstöprosesseista huolehditaan asianmukaisesti lainsäädäntöä seuraten melko perinteisiä toimintatapoja käyttäen. Henkilöstöprosessien ulkoistamisen aste vaihtelee tutkittavien kesken, ja ulkoistamiseen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa kustannukset sekä palveluntarjoajan ammattitaito ja joustavuus. Suppeimmillaan tutkittavat ovat ulkoistaneet palkkahallinnon ja koulutuspalvelut, kun puolestaan laajimmillaan henkilöstöprosesseja on ulkoistettu rekrytoinnin eri vaiheisiin ja vuokratyövoiman käyttöön asti.
Selvitystyön pohjalta voidaan todeta työlainsäädännön nousevan merkittävimmäksi aihepiiriksi, johon tutkittavat tarvitsevat apua. Työlainsäädännön hallinnan ohella haasteita aiheuttavat eritoten vaativat esimiestilanteet ja rekrytointi. Tutkimustulosten perusteella voidaan esittää, että kauppiaan kohtaamiin haasteisiin henkilöstöjohtamisen alueella vaikuttavat kauppiaan koulutus, kauppiasuran pituus ja kauppiasuraa edeltänyt työhistoria, myymälän sijainti, kokoluokka ja toimiala, henkilöstön määrä, osaaminen ja vaihtuvuus, kauppiaan suhteet sidosryhmiin ja myymälätyön määrä sekä tietotekninen osaaminen. Virtuaali- ja verkkokoulutus sekä tiivis yhteistyö K-talouspalvelukeskuksen ja K-kauppiasliiton kanssa voisivat toimia ratkaisuina henkilöstöprosesseissa ilmeneville avuntarpeille ja haasteille.