Suolaisen tuoteperheen kehittäminen Oulun seudulle avattavaan kahvilaan
Hyyrynen, Sara (2015)
Hyyrynen, Sara
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503183324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503183324
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Oulun seudulle avattavalle kahvilalle suolainen tuoteperhe, laatia tuotteille valmistusohjeet ja laskea tuotteille alustavat myyntihinnat. Opinnäytetyön merkitys oli suuri, koska avattavalla kahvilalla ei ole vielä tuotteilleen reseptiikkaa. Opinnäytetyön avulla kahvila saa käyttöönsä työkalun, jonka avulla voi laatia uusille tuotteille annoskortit, laskea tuotteiden kustannukset ja alustavat myyntihinnat katteineen.
Opinnäytetyö on laadultaan toiminnallinen, jonka teoreettinen osuus käsittelee kahvilakulttuurin ja voileipien historiaa, tuotekehityksen eri vaiheita sekä hieman tuotehinnoittelua. Tuotteiden suunnittelussa on edetty tuote-kehitysprosessin mukaisesti ja tuotteiden arvioinnissa on käytetty aistinvaraista arviointimenetelmää. Tuotekehi-tysprosessiin kuuluu oleellisena osana myös markkinointisuunnitelman laatiminen, mutta se on sovitusti rajattu pois tästä opinnäytetyöstä.
Kahvila on pieni idyllinen ja kotoisa perheyritys, jonka tuotevalikoimiin kuuluvat makeat ja suolaiset kahvilatuotteet sekä pieni lounasvalikoima. Opinnäytetyön avulla kahvilalle saatiin kehitettyä yhdeksästä erilaisesta suolaisesta tuotteesta koostuva tuoteperhe. Yksi tuote jäi vielä paranneltavaksi. Tuotteet olivat kuluttaja raadin mukaan maukkaita, kiinnostavia sekä herkullisen näköisiä. Tuotekehitysprosessin koekeittiövaiheet ja viimeistely toteutuivat tammikuun 2015 aikana.
Opinnäytetyö on laadultaan toiminnallinen, jonka teoreettinen osuus käsittelee kahvilakulttuurin ja voileipien historiaa, tuotekehityksen eri vaiheita sekä hieman tuotehinnoittelua. Tuotteiden suunnittelussa on edetty tuote-kehitysprosessin mukaisesti ja tuotteiden arvioinnissa on käytetty aistinvaraista arviointimenetelmää. Tuotekehi-tysprosessiin kuuluu oleellisena osana myös markkinointisuunnitelman laatiminen, mutta se on sovitusti rajattu pois tästä opinnäytetyöstä.
Kahvila on pieni idyllinen ja kotoisa perheyritys, jonka tuotevalikoimiin kuuluvat makeat ja suolaiset kahvilatuotteet sekä pieni lounasvalikoima. Opinnäytetyön avulla kahvilalle saatiin kehitettyä yhdeksästä erilaisesta suolaisesta tuotteesta koostuva tuoteperhe. Yksi tuote jäi vielä paranneltavaksi. Tuotteet olivat kuluttaja raadin mukaan maukkaita, kiinnostavia sekä herkullisen näköisiä. Tuotekehitysprosessin koekeittiövaiheet ja viimeistely toteutuivat tammikuun 2015 aikana.