Yritysbrändin näkyvyys - Prima Pet Premium Oy
Kallunki, Mari (2015)
Kallunki, Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243521
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia lemmikkieläintuotteita valmistuttavan ja maahantuovan Prima Pet Premium Oy:n yritysbrändin näkyvyyden nykytilaa sekä näkyvyyden tarpeellisuutta jatkossa. Tarkoitus on selvittää myös yritysbrändin näkyvyyden laajuutta ja näkymistapoja jatkossa yrityksessä, jossa pääasiassa tuotebrändit ovat aina olleet vahvasti näkyvillä.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu brändiä ja yritysbrändiä käsittelevästä kirjallisuudesta ja tekstistä. Tärkeä panos teoriapohjaan on saatu myös syksyllä 2013 järjestetystä yritysbrändikoulutuksesta. Tutkimustyö sisältää kysely- ja haastattelututkimukset pääpainon ollessa haastattelututkimuksessa. Haastattelut toteutettiin puolijäsenneltyinä eli käsiteltävät aiheet, otoskoko sekä haastateltavat henkilöt ja kysyttävät kysymykset olivat ennalta suunniteltuja. Kyselyt toteutettiin henkilöstö- ja asiakastyytyväisyyskyselyjen ohessa.
Tutkimuksen mukaan Prima Pet Premium Oy:n yritysbrändi ei ole laajalti tunnettu. Tutkimus osoitti, että asiakkaat haluavat tietää tuotteiden takana olevan yrityksen ainakin nimeltä, löytää helposti tämän tiedon ja hakea nimen perusteella tarvittaessa lisätietoa netistä. Yrityksissä kiinnostavat niiden kotimaa ja toimintatavat, mm. eettisyys ja ekologisuus. Myös luotettavuuden ja avoimuuden merkitys korostui haastatteluiden ja kyselyiden vastauksissa.
Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että Prima Pet Premium Oy voisi yrityksenä näkyä jatkossa enemmän ja se voisi tuoda avoimemmin esille arvojaan, toimintatapojaan ja kotimaisuuttaan. Henkilöstön hyödyntäminen brändilähettiläinä ja aktiivinen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa ovat avaintekijöitä vietäessä yritysbrändin sanomaa maailmalle ja mietittäessä, mihin suuntaan yrityksen kannattaa kulkea ja mitä toimenpiteitä tehdä.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu brändiä ja yritysbrändiä käsittelevästä kirjallisuudesta ja tekstistä. Tärkeä panos teoriapohjaan on saatu myös syksyllä 2013 järjestetystä yritysbrändikoulutuksesta. Tutkimustyö sisältää kysely- ja haastattelututkimukset pääpainon ollessa haastattelututkimuksessa. Haastattelut toteutettiin puolijäsenneltyinä eli käsiteltävät aiheet, otoskoko sekä haastateltavat henkilöt ja kysyttävät kysymykset olivat ennalta suunniteltuja. Kyselyt toteutettiin henkilöstö- ja asiakastyytyväisyyskyselyjen ohessa.
Tutkimuksen mukaan Prima Pet Premium Oy:n yritysbrändi ei ole laajalti tunnettu. Tutkimus osoitti, että asiakkaat haluavat tietää tuotteiden takana olevan yrityksen ainakin nimeltä, löytää helposti tämän tiedon ja hakea nimen perusteella tarvittaessa lisätietoa netistä. Yrityksissä kiinnostavat niiden kotimaa ja toimintatavat, mm. eettisyys ja ekologisuus. Myös luotettavuuden ja avoimuuden merkitys korostui haastatteluiden ja kyselyiden vastauksissa.
Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että Prima Pet Premium Oy voisi yrityksenä näkyä jatkossa enemmän ja se voisi tuoda avoimemmin esille arvojaan, toimintatapojaan ja kotimaisuuttaan. Henkilöstön hyödyntäminen brändilähettiläinä ja aktiivinen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa ovat avaintekijöitä vietäessä yritysbrändin sanomaa maailmalle ja mietittäessä, mihin suuntaan yrityksen kannattaa kulkea ja mitä toimenpiteitä tehdä.