Työpajanuorten onnistumisen kokemuksia lasten seikkailuradan rakentajana ja ohjaajana
Nurmi, Minna (2015)
Nurmi, Minna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503313737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503313737
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin Nurmijärven kunnan nuorten työpajalla tammi–toukokuun 2014 aikana noin kerran viikossa ulkopuolisen ohjaajan järjestäminä pajapäivinä. Seitsemän nuorta suunnitteli ja rakensi lavasteet tarinalliseen seikkailurataan kunnan nuorisotoimen järjestämille päiväkoti- ja alakoululapsille suunnatuille toimintapäiville. Lopuksi kahden viikon ajan nuoret osallistuivat lasten ohjaamiseen rakentamallaan radalla.
Opinnäytetyön taustalla oli ohjaustoiminnan opintojen ohella messu- ja näyttelyrakennusalan kokemus, jota hyödynnettiin lavasteiden rakentamisessa ja pystytyksessä. Työpajatoiminnan tutkimusten ja käsityötaidon asiantuntijalähteiden avulla paneuduttiin olemassa olevaan tietoon konkreettisen työn tekemisen kokemuksista.
Seikkailurataprojektin aikana havainnoitiin nuorten onnistumisen kokemuksia käsityötaitoa vaativissa tehtävissä, jotka liittyvät pitkäjänteiseen ja tavoitteelliseen projektiin. Projektin lopuksi yksilöhaastatteluissa selvitettiin teemojen avulla, miten projektityöskentelyllä voidaan tukea nuorten onnistumisen kokemuksia.
Haastattelujen ja havainnoinnin tulokset osoittivat, että nuoret kokivat pajalla työskentelyn rauhattomana ja projektin liian hitaana. Nuorille työpajan yhteisö on tärkeä, ja sen luottamuksellisia suhteita kannattaa vaalia sopimalla käytännöistä ja toiminnan tavoitteista yhdessä. Työpajan työrauhaa voidaan parantaa muuttamalla tilassa tapahtuvien toimintojen sijaintia, jolloin käsitöiden avulla voidaan tukea nuorten luovuutta ja itsetuntoa.
Opinnäytetyön taustalla oli ohjaustoiminnan opintojen ohella messu- ja näyttelyrakennusalan kokemus, jota hyödynnettiin lavasteiden rakentamisessa ja pystytyksessä. Työpajatoiminnan tutkimusten ja käsityötaidon asiantuntijalähteiden avulla paneuduttiin olemassa olevaan tietoon konkreettisen työn tekemisen kokemuksista.
Seikkailurataprojektin aikana havainnoitiin nuorten onnistumisen kokemuksia käsityötaitoa vaativissa tehtävissä, jotka liittyvät pitkäjänteiseen ja tavoitteelliseen projektiin. Projektin lopuksi yksilöhaastatteluissa selvitettiin teemojen avulla, miten projektityöskentelyllä voidaan tukea nuorten onnistumisen kokemuksia.
Haastattelujen ja havainnoinnin tulokset osoittivat, että nuoret kokivat pajalla työskentelyn rauhattomana ja projektin liian hitaana. Nuorille työpajan yhteisö on tärkeä, ja sen luottamuksellisia suhteita kannattaa vaalia sopimalla käytännöistä ja toiminnan tavoitteista yhdessä. Työpajan työrauhaa voidaan parantaa muuttamalla tilassa tapahtuvien toimintojen sijaintia, jolloin käsitöiden avulla voidaan tukea nuorten luovuutta ja itsetuntoa.