Toyota Aktiivi -kampanja ja markkinointi
Peltola, Jouni (2015)
Peltola, Jouni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503313771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503313771
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää markkinointisuunnitelma Tampereella toimivalle Toyota Autotalot Oy -autoliikkeelle. Suunnittelun kohteena oli syksyllä 2014 valtakunnallisesti lanseerattu Toyota Aktiivi -huoltokampanja, jonka tarkoituksena on kasvattaa vanhempien autojen markkinaosuutta merkkihuollossa. Kampanjan ja tämän työn taustalla on Suomen ajoneuvokannan ikääntyminen, johon pyritään mukautumaan kehittämällä ja markkinoimalla uusia, kuluttajaystävällisempiä huolto-ohjelmia vanhempien autojen omistajille.
Markkinointisuunnitelmassa käsitellään autoalan markkinatilannetta ja analysoidaan Toyota Autotalot Oy:n markkina-alueen asiakkaita, kilpailijoita ja markkinointivälineitä. Suunnitelman lopuksi esitetään toimintasuunnitelma eri markkinointivälineiden käytöstä, markkinoinnin toteutuksesta ja kustannuksista.
Kehitetty suunnitelma on kokonaisuutena varsin laaja ja sen tarkoituksena on toimia pohjana Toyota Autotalot Oy:n tulevien markkinointisuunnitelmien teossa. Toteutettaessa suunnitelmaa käytännössä joitain markkinointimenetelmiä joudutaan todennäköisesti poistamaan korkeiden kustannusten takia. Mainostaminen valtamedioissa on nykypäivänä kallista, mikä varsinkin pienille yrityksille tuottaa vaikeuksia näkyvyyden saamiseksi.
Työssä käsitellyt kustannustiedot on Tammer-Auton puolesta määritetty luottamukselliseksi, joten ne jätetään julkaisematta.
Markkinointisuunnitelmassa käsitellään autoalan markkinatilannetta ja analysoidaan Toyota Autotalot Oy:n markkina-alueen asiakkaita, kilpailijoita ja markkinointivälineitä. Suunnitelman lopuksi esitetään toimintasuunnitelma eri markkinointivälineiden käytöstä, markkinoinnin toteutuksesta ja kustannuksista.
Kehitetty suunnitelma on kokonaisuutena varsin laaja ja sen tarkoituksena on toimia pohjana Toyota Autotalot Oy:n tulevien markkinointisuunnitelmien teossa. Toteutettaessa suunnitelmaa käytännössä joitain markkinointimenetelmiä joudutaan todennäköisesti poistamaan korkeiden kustannusten takia. Mainostaminen valtamedioissa on nykypäivänä kallista, mikä varsinkin pienille yrityksille tuottaa vaikeuksia näkyvyyden saamiseksi.
Työssä käsitellyt kustannustiedot on Tammer-Auton puolesta määritetty luottamukselliseksi, joten ne jätetään julkaisematta.