Uudistunut ensihoito, hätäkeskustoiminta ja apukeinot potilaan tilanarvioinnissa : luentoesitys Sodankylän palvelukotien ja kotihoidon henkilökunnalle
Eskelinen, Mari; Leppänen, Senja (2015)
Eskelinen, Mari
Leppänen, Senja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023873
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Sodankylän palvelukodeille ja kotihoidolle luentoesitys ensihoitoon liittyvistä kokonaisuuksista. Kokonaisuuksia olivat uudistunut ensihoito eli lain tuomat muutokset ensihoidossa ja ensihoidon toiminta potilaan luona. Kokonaisuuksiin kuului myös hätäkeskustoiminta, mikä on tärkeä osa ensihoidon toimintaa sekä potilaan tilanarviointi, jolla tarkoitettiin hätäpuhelun soittajan tekemää tilanarviointia potilaasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää palvelukotien ja kotihoidon henkilökunnan näkemystä ensihoidosta ja parantaa heidän ja ensihoidon välistä yhteistyötä.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Sodankylän vanhustyön kanssa. Opinnäytetyön teoria haettiin useista laeista, Lapin sairaanhoitopiirin ohjeista ja sopimuksista, eri hoitoalan ammattikirjallisuuksista ja tutkimuksista. Sodankylän palvelukotien ja kotihoidon hoitohenkilökunnalle pidettiin neljä luentoesitystä Hannuksenkartanossa 15.–16.12.2014 välisenä aikana, joihin osallistuminen oli vapaaehtoista. Luentoesitelmän kuunteluun osallistui yhteensä 24 hoitajaa.
Luennosta pyydettiin palautetta esityksen jälkeen.
Palautteiden mukaan luento oli tärkeä ja ajankohtainen, koska ensihoidon palveluntarjoaja vaihtui yksityisiltä palve-luntarjoajilta sairaanhoitopiirille vuoden 2014 alussa. Huomiota luennossa herätti ambulanssin ja taksin suuret käyt-tökustannuserot. Tietoisuus kustannuksista auttaa hoitohenkilöstöä ymmärtämään ensihoidon päätöksentekoa muun muassa siitä, miten potilas on eri tilanteissa parasta kuljettaa. Kun ensihoito on hoitohenkilöstölle aikaisempaa tutumpaa, voisi ajatella, että ensihoitoa käytetään jatkossa entistä tarkoituksenmukaisemmin. Luennon pitkäaikaisvaikutuksista ei kuitenkaan voida vielä todeta mitään varmaa. Tarvitaan jonkinlainen seuranta-aika, jonka jälkeen voidaan tarkastella, oliko luennosta mitään apua hoitohenkilöstön päivittäiseen työskentelyyn. Jatkossa voisi myös tutkia, miten koulutukseen osallistunut henkilökunta tekee ja kokee hätäpuhelun soiton aikaisempaan verrattuna.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Sodankylän vanhustyön kanssa. Opinnäytetyön teoria haettiin useista laeista, Lapin sairaanhoitopiirin ohjeista ja sopimuksista, eri hoitoalan ammattikirjallisuuksista ja tutkimuksista. Sodankylän palvelukotien ja kotihoidon hoitohenkilökunnalle pidettiin neljä luentoesitystä Hannuksenkartanossa 15.–16.12.2014 välisenä aikana, joihin osallistuminen oli vapaaehtoista. Luentoesitelmän kuunteluun osallistui yhteensä 24 hoitajaa.
Luennosta pyydettiin palautetta esityksen jälkeen.
Palautteiden mukaan luento oli tärkeä ja ajankohtainen, koska ensihoidon palveluntarjoaja vaihtui yksityisiltä palve-luntarjoajilta sairaanhoitopiirille vuoden 2014 alussa. Huomiota luennossa herätti ambulanssin ja taksin suuret käyt-tökustannuserot. Tietoisuus kustannuksista auttaa hoitohenkilöstöä ymmärtämään ensihoidon päätöksentekoa muun muassa siitä, miten potilas on eri tilanteissa parasta kuljettaa. Kun ensihoito on hoitohenkilöstölle aikaisempaa tutumpaa, voisi ajatella, että ensihoitoa käytetään jatkossa entistä tarkoituksenmukaisemmin. Luennon pitkäaikaisvaikutuksista ei kuitenkaan voida vielä todeta mitään varmaa. Tarvitaan jonkinlainen seuranta-aika, jonka jälkeen voidaan tarkastella, oliko luennosta mitään apua hoitohenkilöstön päivittäiseen työskentelyyn. Jatkossa voisi myös tutkia, miten koulutukseen osallistunut henkilökunta tekee ja kokee hätäpuhelun soiton aikaisempaan verrattuna.