Perehdytysprosessin tutkiminen sekä sen kehityskohteiden löytäminen ABC Tikkulassa
Mattila, Outi (2015)
Mattila, Outi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023860
Tiivistelmä
Perehdyttäminen on osa henkilöstöjohtamista sekä henkilöstön kehittämistä. Perehdyttäminen käsitteenä tarkoittaa uuden työntekijän vastaanottoa sekä alkuohjausta organisaatiossa. Perehdyttäminen on se prosessi, jonka aikana tulokkaalle opetetaan tämän työtehtävät sekä yrityksen toimintaperiaatteet. Asiasanat, jotka ohjaavat perehdyttämistä ovat mennyt, nykyhetki, tulevaisuus sekä tulokset ja kehittäminen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin ABC Tikkulan liikennemyymälään Porissa. Työn tavoitteena oli tutkia Tikkulan perehdytysprosessia sekä löytää mahdollisia kehityskohteita. Teorian pohjalta selvitettiin millainen on toimiva perehdytysprosessi. Tutkimus puolestaan selvitti Tikkulan perehdytysprosessin nykytilaa sekä kehittämiskohteita. Opinnäytetyön valmistumisen myötä työn laatijan tehtäväksi annettiin päivittää jo olemassa olevat perehdytysmateriaalit ajan tasalle. Näin ollen perehdyttäjät saavat päivitetyt välineet tehokkaaseen perehdyttämiseen.
Työ jakautuu kahteen osaan, teoriaan sekä tutkimukseen. Teoriaosuudessa käsitellään perehdytysprosessia teoreettisesta näkökulmasta hyvinkin yksityiskohtaisesti. Tutkimusosuudessa puolestaan tutkitaan Tikkulan perehdytysprosessin nykytilaa. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla henkilöitä, jotka ovat toimineet joko perehdyttäjän tai perehtyjän roolissa ABC Tikkulassa. Haastattelut suoritettiin kvalitatiivisesti yksilöhaastatteluina vuoden 2014 loppupuolella. Haastattelujen jälkeen vastaukset analysoitiin ja niiden perusteella löydettiin muutamia erittäin hyviä kehityskohteita. Jo olemassa olevien perehdytysmateriaalien päivittäminen tullaan suorittamaan lähitulevaisuudessa, opinnäytetyön toimeksiantajan toiveesta.
Työn liitteiksi luotiin kaksi perehdyttämisen apuvälinettä joita ovat perehdyttämisen tarkastuslista sekä perehdyttämisen arviointilomake. Molemmat apuvälineet ovat hyvinkin tärkeitä tehokkaan ja kokonaisvaltaisen perehdyttämisen saavuttamiseksi. Etenkin perehdyttämisen arviointilomakkeella saattaa olla tulevaisuudessa käyttöä Tikkulassa, jossa perehdyttämisen arviointi on melko vähäistä. Liitteistä löytyvät myös haastatteluissa käytetyt kysymykset. Sekä perehdyttäjille että perehdytetyille laadittiin erilliset kysymykset.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin ABC Tikkulan liikennemyymälään Porissa. Työn tavoitteena oli tutkia Tikkulan perehdytysprosessia sekä löytää mahdollisia kehityskohteita. Teorian pohjalta selvitettiin millainen on toimiva perehdytysprosessi. Tutkimus puolestaan selvitti Tikkulan perehdytysprosessin nykytilaa sekä kehittämiskohteita. Opinnäytetyön valmistumisen myötä työn laatijan tehtäväksi annettiin päivittää jo olemassa olevat perehdytysmateriaalit ajan tasalle. Näin ollen perehdyttäjät saavat päivitetyt välineet tehokkaaseen perehdyttämiseen.
Työ jakautuu kahteen osaan, teoriaan sekä tutkimukseen. Teoriaosuudessa käsitellään perehdytysprosessia teoreettisesta näkökulmasta hyvinkin yksityiskohtaisesti. Tutkimusosuudessa puolestaan tutkitaan Tikkulan perehdytysprosessin nykytilaa. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla henkilöitä, jotka ovat toimineet joko perehdyttäjän tai perehtyjän roolissa ABC Tikkulassa. Haastattelut suoritettiin kvalitatiivisesti yksilöhaastatteluina vuoden 2014 loppupuolella. Haastattelujen jälkeen vastaukset analysoitiin ja niiden perusteella löydettiin muutamia erittäin hyviä kehityskohteita. Jo olemassa olevien perehdytysmateriaalien päivittäminen tullaan suorittamaan lähitulevaisuudessa, opinnäytetyön toimeksiantajan toiveesta.
Työn liitteiksi luotiin kaksi perehdyttämisen apuvälinettä joita ovat perehdyttämisen tarkastuslista sekä perehdyttämisen arviointilomake. Molemmat apuvälineet ovat hyvinkin tärkeitä tehokkaan ja kokonaisvaltaisen perehdyttämisen saavuttamiseksi. Etenkin perehdyttämisen arviointilomakkeella saattaa olla tulevaisuudessa käyttöä Tikkulassa, jossa perehdyttämisen arviointi on melko vähäistä. Liitteistä löytyvät myös haastatteluissa käytetyt kysymykset. Sekä perehdyttäjille että perehdytetyille laadittiin erilliset kysymykset.