Kauppakeskuspysäköinnin suunnittelu : Case: Kauppakeskus Itis
Tuunanen, Mikko (2015)
Tuunanen, Mikko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073955
Tiivistelmä
Työn taustalla on kauppakeskus Itiksen tilauksesta ja Ramboll Finland Oy:n toimesta vuonna 2014 tehty kauppakeskus Itiksen pysäköintiselvitys, jossa tarkasteltiin nykyisen kauppakeskuksen pysäköinnin toimivuutta ja kehittämismahdollisuuksia. Tämän opinnäytetyön lähtökohtana toimi py-säköintiselvityksen ensimmäinen osakokonaisuus, jossa pysäköinnin toimivuutta tarkasteltiin nykyisen pysäköintilaitoksen eri pysäköintialueiden käyttöastetarkasteluiden avulla. Käyttöastetarkasteluiden ja muiden liiken-neanalyysien pohjalta tutkittiin henkilökunnan pysäköinnin sekä Itäkeskuksen metron liityntäpysäköinnin yhteiskäytön kehittämismahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kauppakeskuspysäköintiä ja sen suunnittelua, ja erityisesti sitä kuinka suunnittelussa huomioidaan eri py-säköintialueiden käyttöasteet, henkilökunnan pysäköinti ja mahdollisen lii-tyntäpysäköinnin yhteiskäyttö. Tavoitteena oli kartoittaa, kuinka kauppa-keskuspysäköintiä nykyisin suunnitellaan, ja kuinka sitä voitaisiin kehittää erityisesti edellä mainittujen tekijöiden osalta. Työssä perehdyttiin kaup-pakeskuspysäköinnin suunnitteluun mm. Suomen Rakennusinsinöörien Liiton ja Rakennustietosäätiön ohjeistuksien sekä asiantuntijahaastatteluiden avulla. Lisäksi pääkaupunkiseudun kauppakeskusten henkilökunnan pysäköintiin perehdyttiin kauppakeskusjohtajien haastatteluiden avulla. Työn ohjaajana toimi AMK-insinööri Tuomas Lehteinen Ramboll Finland Oy:stä, joka toi työhön laaja-alaista asiantuntemusta liikennesuunnittelusta ja pysäköinnin suunnittelusta, Ramboll Finland Oy:n muiden liikenneyksikön asiantuntijoiden kanssa.
Kauppakeskuspysäköinnin suunnittelussa voitaisiin erityisesti huomioida opastus, pysäköintiaika, pysäköinnin maksullisuus ja kauppakeskuksen tu-levaisuuden mahdollisiin muutoksiin varautuminen. Erityisesti näillä tekijöillä, ja varhaisella koko hankkeen suunnitteluprosessin kestävällä kaup-pakeskuspysäköinnin suunnittelulla pystyttäisiin vaikuttamaan eri pysä-köintialueiden käyttöasteisiin, henkilökunnan pysäköintiin sekä kauppa-keskuspysäköinnin ja liityntäpysäköinnin yhteiskäyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kauppakeskuspysäköintiä ja sen suunnittelua, ja erityisesti sitä kuinka suunnittelussa huomioidaan eri py-säköintialueiden käyttöasteet, henkilökunnan pysäköinti ja mahdollisen lii-tyntäpysäköinnin yhteiskäyttö. Tavoitteena oli kartoittaa, kuinka kauppa-keskuspysäköintiä nykyisin suunnitellaan, ja kuinka sitä voitaisiin kehittää erityisesti edellä mainittujen tekijöiden osalta. Työssä perehdyttiin kaup-pakeskuspysäköinnin suunnitteluun mm. Suomen Rakennusinsinöörien Liiton ja Rakennustietosäätiön ohjeistuksien sekä asiantuntijahaastatteluiden avulla. Lisäksi pääkaupunkiseudun kauppakeskusten henkilökunnan pysäköintiin perehdyttiin kauppakeskusjohtajien haastatteluiden avulla. Työn ohjaajana toimi AMK-insinööri Tuomas Lehteinen Ramboll Finland Oy:stä, joka toi työhön laaja-alaista asiantuntemusta liikennesuunnittelusta ja pysäköinnin suunnittelusta, Ramboll Finland Oy:n muiden liikenneyksikön asiantuntijoiden kanssa.
Kauppakeskuspysäköinnin suunnittelussa voitaisiin erityisesti huomioida opastus, pysäköintiaika, pysäköinnin maksullisuus ja kauppakeskuksen tu-levaisuuden mahdollisiin muutoksiin varautuminen. Erityisesti näillä tekijöillä, ja varhaisella koko hankkeen suunnitteluprosessin kestävällä kaup-pakeskuspysäköinnin suunnittelulla pystyttäisiin vaikuttamaan eri pysä-köintialueiden käyttöasteisiin, henkilökunnan pysäköintiin sekä kauppa-keskuspysäköinnin ja liityntäpysäköinnin yhteiskäyttöön.