Prototyyppijärjestelmä mobiilipelien ristiinmarkkinointiin
Teppola, Tuukka (2015)
Teppola, Tuukka
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073992
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa oululaiselle startup-peliyritykselle Frozen Visionille prototyyppijärjestelmä, jonka avulla mobiilipelit voisivat ristiinmarkkinoida toisiaan niihin ladattavilla mainoksilla. Mainokset ovat pelissä lista kuvalinkkejä sovelluskauppaan, josta mainostettava peli voidaan ladata.
Järjestelmä koostuu kahdesta PHP:llä ja Yii-sovelluskehyksellä toteutetusta verkkosovelluksesta sekä Unity 3D:llä toteutetusta päätelaitekomponentista. Verkkosovelluksista toinen on graafisella käyttöliittymällä varustettu sovellus mainosten hallinnointiin sekä niihin liittyvän datan seurantaan ja toinen niin sanottu REST API (verkkorajapinta), jonka kautta päätelaitekomponentti on yhteydessä mainostietokantaan. Mainostietokanta toteutettiin MySQL-relaatiotietokantana.
Prototyypille asetetut vaatimukset toteutettiin aikataulun mukaisesti. Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen jopa järjestelmän käyttöönottoa pilvipalvelussa ehdittiin testaamaan Microsoft Azuressa. Toteutetun järjestelmän avulla Frozen Visionilla on nyt mahdollisuus edelleen markkinoida ristiinmarkkinointiverkostoaan muille peliyrityksille. Lisäksi tämän työn tuloksista on hyötyä järjestelmän jatkokehityksen kannalta.
Järjestelmä koostuu kahdesta PHP:llä ja Yii-sovelluskehyksellä toteutetusta verkkosovelluksesta sekä Unity 3D:llä toteutetusta päätelaitekomponentista. Verkkosovelluksista toinen on graafisella käyttöliittymällä varustettu sovellus mainosten hallinnointiin sekä niihin liittyvän datan seurantaan ja toinen niin sanottu REST API (verkkorajapinta), jonka kautta päätelaitekomponentti on yhteydessä mainostietokantaan. Mainostietokanta toteutettiin MySQL-relaatiotietokantana.
Prototyypille asetetut vaatimukset toteutettiin aikataulun mukaisesti. Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen jopa järjestelmän käyttöönottoa pilvipalvelussa ehdittiin testaamaan Microsoft Azuressa. Toteutetun järjestelmän avulla Frozen Visionilla on nyt mahdollisuus edelleen markkinoida ristiinmarkkinointiverkostoaan muille peliyrityksille. Lisäksi tämän työn tuloksista on hyötyä järjestelmän jatkokehityksen kannalta.