Lasten motoristen taitojen kehittämisen malli sensorisen integraation häiriöön
Koskinen, Jessica; Hyytiäinen, Hilkka; Stranius, Marjut (2015)
Koskinen, Jessica
Hyytiäinen, Hilkka
Stranius, Marjut
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094100
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää motorisia taitoja lapsilla, joilla esiintyy sensorisen integraation häiriötä. Opinnäytetyön tavoitteina oli luoda harjoitusmalli ja testipatteristo, mitkä antavat päiväkodin työntekijöille lisävalmiuksia harjoittaa ja testata lasten
motorisia taitoja päivittäisten toimintojen yhteydessä. Toimeksiantajana toimi Joensuussa sijaitseva Punahilkan päiväkoti. Harjoitusmalli on suunniteltu toteutettavaksi päiväkodin pienryhmän 4–6 -vuotiaille lapsille. Opinnäytetyö toteutettiin monialaisena yhteistyönä
päiväkodin työntekijöiden kanssa. Fysioterapianimikkeistön mukaan moniammatillisen yhteistyön tavoitteena on saavuttaa paras mahdollinen lopputulos.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö eteni Salosen (2013) kehittämistoiminnan konstruktiivisen mallin mukaan. Päiväkodin käyttöön kehitettiin taktiilista, vestibulaarista sekä proprioseptiivista aistijärjestelmää mittaava testipatteristo ja näitä aistijärjestelmiä harjoittava kahdeksan viikkoa kestävä harjoitusmalli.
Harjoitusmallin toimivuutta arvioitiin vertaamalla alku- ja lopputestaustuloksia sekä pyytämällä palautetta henkilökunnalta. Testaustulokset viittaavat siihen, että harjoitusmallin avulla saatiin aikaan positiivisia muutoksia lasten aistijärjestelmien toiminnassa. Henkilökunnan mukaan harjoitusmallin toteuttaminen onnistui päivittäisten toimintojen yhteydessä.
motorisia taitoja päivittäisten toimintojen yhteydessä. Toimeksiantajana toimi Joensuussa sijaitseva Punahilkan päiväkoti. Harjoitusmalli on suunniteltu toteutettavaksi päiväkodin pienryhmän 4–6 -vuotiaille lapsille. Opinnäytetyö toteutettiin monialaisena yhteistyönä
päiväkodin työntekijöiden kanssa. Fysioterapianimikkeistön mukaan moniammatillisen yhteistyön tavoitteena on saavuttaa paras mahdollinen lopputulos.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö eteni Salosen (2013) kehittämistoiminnan konstruktiivisen mallin mukaan. Päiväkodin käyttöön kehitettiin taktiilista, vestibulaarista sekä proprioseptiivista aistijärjestelmää mittaava testipatteristo ja näitä aistijärjestelmiä harjoittava kahdeksan viikkoa kestävä harjoitusmalli.
Harjoitusmallin toimivuutta arvioitiin vertaamalla alku- ja lopputestaustuloksia sekä pyytämällä palautetta henkilökunnalta. Testaustulokset viittaavat siihen, että harjoitusmallin avulla saatiin aikaan positiivisia muutoksia lasten aistijärjestelmien toiminnassa. Henkilökunnan mukaan harjoitusmallin toteuttaminen onnistui päivittäisten toimintojen yhteydessä.