Pelastajaopiskelijoiden perustason ensihoidon osaaminen
Keränen, Anni; Härkönen, Marika (2015)
Keränen, Anni
Härkönen, Marika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094138
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pelastajaopiskelijoiden näkemyksiä perustason ensihoidon osaamisesta kahdellatoista eri osa-alueella Benjamin Bloomin tavoitetaksonomiaa apuna käyttäen. Tutkimuksessa selvitettiin pelastajaopiskelijoiden perustason ensihoidon osaamisen vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Tutkimuksen tavoitteena oli, että Pelastusopisto voi tulosten perusteella kehittää pelastajatutkinnon opetussuunnitelman sisältöä ja opetusta. Toimeksiantajana oli Pelastusopisto.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin pelastajaopiskelijoiden itsearviointikyselynä. Tutkimukseen osallistui keväällä 2015 valmistuva pelastajakurssi. Pelastajakurssilla oli 32 opiskelijaa jotka kaikki vastasivat itsearviointikyselyyn. Pelastajaopiskelijat olivat suorittaneet ennen kyselyyn vastaamista perustason ensihoidon opinnot ja harjoittelut, sekä perustason ensihoidon teoriatentin ja käytännön kokeen.
Tuloksista selvisi, että pelastajaopiskelijat arvioivat vahvimmiksi osa-alueiksi elottoman, vamma-, hengitysvaikeus- ja verensokeritasapainohäiriöpotilaan hoidon sekä perustason ensihoidon toimenpiteiden osaamisen. Nämä viisi perustason ensihoidon osa-aluetta arvioitiin Benjamin Bloomin tavoitetaksonomian mukaan korkeimmille, eli soveltamisen ja analysoinnin tasoille.
Pelastajaopiskelijoiden perustason ensihoidon osaamisen kehityskohteiksi nousivat lapsi-, rintakipu-, rytmihäiriö- ja neurologisen potilaan hoito sekä potilasturvallisuuden osaaminen. Lapsipotilaan hoidon osaamisen vastaajat arvioivat selvästi muita heikommaksi osa-alueeksi.
Tutkimuksen tulosten mukaan pelastajaopiskelijat tunsivat saaneensa koulutuksessaan hyvät teoria- ja käytännön taidot perustason ensihoidosta. Suurimmaksi osaksi kaikki 12 osa-aluetta arvoitiin korkeimmille Benjamin Bloomin tavoitetaksonomian osaamisen tasoille. Tuloksista voidaan päätellä, että tulevaisuudessa koulutuksen kehittämis-kohteita ovat lapsi-, rintakipu-, rytmihäiriö- ja neurologisen potilaan hoidon sekä potilasturvallisuuden osaamisen parantaminen. Koska tutkimukseen osallistui vain yhden valmistuvan pelastajakurssin opiskelijat, tuloksia ei voi yleistää kaikkiin pelastajaopiskelijoihin.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin pelastajaopiskelijoiden itsearviointikyselynä. Tutkimukseen osallistui keväällä 2015 valmistuva pelastajakurssi. Pelastajakurssilla oli 32 opiskelijaa jotka kaikki vastasivat itsearviointikyselyyn. Pelastajaopiskelijat olivat suorittaneet ennen kyselyyn vastaamista perustason ensihoidon opinnot ja harjoittelut, sekä perustason ensihoidon teoriatentin ja käytännön kokeen.
Tuloksista selvisi, että pelastajaopiskelijat arvioivat vahvimmiksi osa-alueiksi elottoman, vamma-, hengitysvaikeus- ja verensokeritasapainohäiriöpotilaan hoidon sekä perustason ensihoidon toimenpiteiden osaamisen. Nämä viisi perustason ensihoidon osa-aluetta arvioitiin Benjamin Bloomin tavoitetaksonomian mukaan korkeimmille, eli soveltamisen ja analysoinnin tasoille.
Pelastajaopiskelijoiden perustason ensihoidon osaamisen kehityskohteiksi nousivat lapsi-, rintakipu-, rytmihäiriö- ja neurologisen potilaan hoito sekä potilasturvallisuuden osaaminen. Lapsipotilaan hoidon osaamisen vastaajat arvioivat selvästi muita heikommaksi osa-alueeksi.
Tutkimuksen tulosten mukaan pelastajaopiskelijat tunsivat saaneensa koulutuksessaan hyvät teoria- ja käytännön taidot perustason ensihoidosta. Suurimmaksi osaksi kaikki 12 osa-aluetta arvoitiin korkeimmille Benjamin Bloomin tavoitetaksonomian osaamisen tasoille. Tuloksista voidaan päätellä, että tulevaisuudessa koulutuksen kehittämis-kohteita ovat lapsi-, rintakipu-, rytmihäiriö- ja neurologisen potilaan hoidon sekä potilasturvallisuuden osaamisen parantaminen. Koska tutkimukseen osallistui vain yhden valmistuvan pelastajakurssin opiskelijat, tuloksia ei voi yleistää kaikkiin pelastajaopiskelijoihin.