Pohjalaistaloverkoston markkinointiympäristö ja siinä menestymisen edellytykset
Hautamäki, Taina (2015)
Hautamäki, Taina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204566
Tiivistelmä
Juhlapuheissa perinteinen pohjalaistalo nostetaan korokkeelle osana pohjalaista identiteettiä, pohjalaisen kulttuurimaiseman omaleimaisena ja arvokkaana tunnuspiirteenä. Samoissa puheissa kuitenkin tulee esiin myös asenne, joka leimaa pohjalaistalon menneen aikakauden ja talonpoikaisen yhteiskunnan muistomerkiksi. Onko pohjalaistalokulttuuri vähitellen historiaan katoavaa kauneutta ja elämäntapaa – vai voisiko siinä piillä aivan uusia mahdollisuuksia tulevaisuuden rakennushankkeille, luovien alojen vahvistamiselle, asumisen vaihtoehdoille sekä pohjalaiskuntien vetovoimalle ja kilpailukyvylle?
Syksyllä 2014 kaksikymmentäyksi eteläpohjalaista rakennusperinteeseen liittyvää yritystä sekä neljätoista vanhan pohjalaistalon omistajaa liittyi yhteen Pohjalaistaloverkostoksi, joka haluaa voimistaa pohjalaistaloperinnettä ja hyödyntää siihen liittyviä uusia mahdollisuuksia elinkeinollisesti. Keväällä 2015 eletään tunnusteluvaihetta: verkoston yritykset ovat varsin pieniä, yhteistyöstä ei vielä ole kokemusta, eivätkä odotuksetkaan ole vielä jäsentyneet kirkkaiksi tavoitteiksi. Tässä tilanteessa rakennusperinteeseen liittyvän yritystoiminnan markkinointiympäristön analysointi voi selkiyttää yhteistyön tavoitteiden asettamista, auttaa löytämään keinot otollisimpien asiakassegmenttien valinnassa ja kannustaa pohtimaan, millaisella tuotekehityksellä ja markkinoinnilla vaihtoehtoa edustavat pienet alan yritykset voivat yhdessä nousta esiin valtavirtaa edustavien suurten yritysten rinnalle.
Syksyllä 2014 kaksikymmentäyksi eteläpohjalaista rakennusperinteeseen liittyvää yritystä sekä neljätoista vanhan pohjalaistalon omistajaa liittyi yhteen Pohjalaistaloverkostoksi, joka haluaa voimistaa pohjalaistaloperinnettä ja hyödyntää siihen liittyviä uusia mahdollisuuksia elinkeinollisesti. Keväällä 2015 eletään tunnusteluvaihetta: verkoston yritykset ovat varsin pieniä, yhteistyöstä ei vielä ole kokemusta, eivätkä odotuksetkaan ole vielä jäsentyneet kirkkaiksi tavoitteiksi. Tässä tilanteessa rakennusperinteeseen liittyvän yritystoiminnan markkinointiympäristön analysointi voi selkiyttää yhteistyön tavoitteiden asettamista, auttaa löytämään keinot otollisimpien asiakassegmenttien valinnassa ja kannustaa pohtimaan, millaisella tuotekehityksellä ja markkinoinnilla vaihtoehtoa edustavat pienet alan yritykset voivat yhdessä nousta esiin valtavirtaa edustavien suurten yritysten rinnalle.