Aloittavan tilitoimistoyrityksen markkinointisuunnitelma
Kaarre, Tanja (2015)
Kaarre, Tanja
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204550
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on syksyllä 2015 aloittava pienyrittäjä, joka perustaa oman tilitoimiston. Tuleva yrittäjä on taloushallinnon ammattilainen, joka haluaa edistää omia kykyjään ja tuottaa asiantuntijapalveluita omiin nimiinsä. Palveluiden kysyntä vaikutti hänen omaan päätökseensä muodostaa omanlaisensa palvelukonsepti. Nykypäivänä kirjanpitäjän toimintoihin kuuluu myös asiantuntijapalveluiden lisänä asiakaspalvelutyö.
Opinnäytetyön tavoite oli tehdä aloittavalle tilitoimistolle kattava markkinointisuunnitelma yrityksen markkinoinnin aloittamisen helpottamiseksi. Lisäksi markkinointisuunnitelman tuli olla pidempiaikaisesti käytettävissä myös tulevaisuudessa markkinoinnin muuttamiseksi. Nykypäivän markkinoinnin, joka toimii kahteen suuntaan, eli asiakkaan ja palveluntuottajan välisenä vuorovaikutuksena, on vaikuttanut markkinoiden nopeaan muuttumiseen. Opinnäytetyö on kehittämistehtävä.
Tietoperusta opinnäytetyössä käsittelee markkinoinnin perusteita, markkinoinnin kilpailukeinoja, asiantuntijapalveluita, markkinointiin liittyviä analyysejä ja markkinoinninsuunnittelua. Tietoperustana opinnäytetyölle olivat kirjallisuus ja internetin lähteet sekä toimeksiantajan haastattelu.
Empiirinen osio sisältää käytännöllisen markkinointisuunnitelman, jota voi käyttää tulevaisuudessakin. Suunnittelin toimeksiantajan tilitoimistolle sopivan logon. Yrityksen tavoitteena on saada palvella asiakkaitaan enemmän asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyön tavoite oli tehdä aloittavalle tilitoimistolle kattava markkinointisuunnitelma yrityksen markkinoinnin aloittamisen helpottamiseksi. Lisäksi markkinointisuunnitelman tuli olla pidempiaikaisesti käytettävissä myös tulevaisuudessa markkinoinnin muuttamiseksi. Nykypäivän markkinoinnin, joka toimii kahteen suuntaan, eli asiakkaan ja palveluntuottajan välisenä vuorovaikutuksena, on vaikuttanut markkinoiden nopeaan muuttumiseen. Opinnäytetyö on kehittämistehtävä.
Tietoperusta opinnäytetyössä käsittelee markkinoinnin perusteita, markkinoinnin kilpailukeinoja, asiantuntijapalveluita, markkinointiin liittyviä analyysejä ja markkinoinninsuunnittelua. Tietoperustana opinnäytetyölle olivat kirjallisuus ja internetin lähteet sekä toimeksiantajan haastattelu.
Empiirinen osio sisältää käytännöllisen markkinointisuunnitelman, jota voi käyttää tulevaisuudessakin. Suunnittelin toimeksiantajan tilitoimistolle sopivan logon. Yrityksen tavoitteena on saada palvella asiakkaitaan enemmän asiakaslähtöisesti.