Pienryhmätoiminta Kotkan kaupungin päiväkodeissa
Rissanen, Päivi (2015)
Rissanen, Päivi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204611
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Kotkan kaupungin päiväkodeissa tapahtuvaa pien-ryhmätoimintaa. Toimeksiantajan toiveena oli selvittää, kuinka monessa yksikössä pienryhmätoimintaa järjestetään. Lisäksi haluttiin tietää ryhmien jakoperusteet ja toimiiko ryhmät vain toimintatuokioiden aikana vai onko se koko päivän pedagogiikkaa. Lisäksi haluttiin selvittää mahdollisia ongelmakohtia pienryhmätoiminnan järjestämisessä.
Opinnäytetyön tutkimusosa tehtiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyitä lähetin Kotkan kaupungin päiväkoteihin 24 kappaletta ja vastauksia palautui 18 eli 75 %. Esimiehille laadittuun kysymykseen vastasi 12 päiväkodin johtajaa eli tässä vastausprosentti oli 50. Työn teoriaosuus painottuu varhaiskasvatukseen ja sen asiakirjoihin sekä päiväkodeissa tapahtuvaan varhaiskasvatukseen ja pienryhmätoimintaan. Opinnäytetyö on laadullinen.
Tutkimuksessa selvisi, että vastanneissa päiväkodeissa oli yhtä lukuun ottamatta pienryhmä-toiminta käynnistynyt, muutamassa jo pitkälle viety toimintamuoto. Ryhmät jaettiin pääsääntöisesti lasten iän ja kehitystason mukaisesti, myös lasten omia varhaiskasvatussuunnitelmia käytettiin jakamisen apuna. Ryhmäjaot tekivät varhaiskasvattajat. Pienryhmät olivat käytössä lähinnä aamupäivisin, jolloin ryhmän kaikki kasvattajat olivat paikalla.
Haasteena pienryhmätoiminnan järjestämisessä koettiin olevan tiimisuunnittelun vähäinen aika tai sen puuttuminen kokonaan sekä pienryhmätoiminnan järjestäminen silloin kun yksi tai useampi kasvattaja oli poissa.
Pienryhmätoiminnan avulla lapselle mahdollistetaan vuorovaikutustaitojen opettelua ja käyttöä sekä aikaa kasvuun ja kehittymiseen. Pienryhmätoiminnan avulla pyritään luomaan lapselle ja tiimille hyvä päivä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Kotkan kaupungin päiväkodeissa tapahtuvaa pien-ryhmätoimintaa. Toimeksiantajan toiveena oli selvittää, kuinka monessa yksikössä pienryhmätoimintaa järjestetään. Lisäksi haluttiin tietää ryhmien jakoperusteet ja toimiiko ryhmät vain toimintatuokioiden aikana vai onko se koko päivän pedagogiikkaa. Lisäksi haluttiin selvittää mahdollisia ongelmakohtia pienryhmätoiminnan järjestämisessä.
Opinnäytetyön tutkimusosa tehtiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyitä lähetin Kotkan kaupungin päiväkoteihin 24 kappaletta ja vastauksia palautui 18 eli 75 %. Esimiehille laadittuun kysymykseen vastasi 12 päiväkodin johtajaa eli tässä vastausprosentti oli 50. Työn teoriaosuus painottuu varhaiskasvatukseen ja sen asiakirjoihin sekä päiväkodeissa tapahtuvaan varhaiskasvatukseen ja pienryhmätoimintaan. Opinnäytetyö on laadullinen.
Tutkimuksessa selvisi, että vastanneissa päiväkodeissa oli yhtä lukuun ottamatta pienryhmä-toiminta käynnistynyt, muutamassa jo pitkälle viety toimintamuoto. Ryhmät jaettiin pääsääntöisesti lasten iän ja kehitystason mukaisesti, myös lasten omia varhaiskasvatussuunnitelmia käytettiin jakamisen apuna. Ryhmäjaot tekivät varhaiskasvattajat. Pienryhmät olivat käytössä lähinnä aamupäivisin, jolloin ryhmän kaikki kasvattajat olivat paikalla.
Haasteena pienryhmätoiminnan järjestämisessä koettiin olevan tiimisuunnittelun vähäinen aika tai sen puuttuminen kokonaan sekä pienryhmätoiminnan järjestäminen silloin kun yksi tai useampi kasvattaja oli poissa.
Pienryhmätoiminnan avulla lapselle mahdollistetaan vuorovaikutustaitojen opettelua ja käyttöä sekä aikaa kasvuun ja kehittymiseen. Pienryhmätoiminnan avulla pyritään luomaan lapselle ja tiimille hyvä päivä.