Opettajan temperamentin vaikutus opetustilanteeseen instrumenttiopettajan näkökulmasta
Kujala, Sari (2014)
Kujala, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820438
Tiivistelmä
Temperamentti vastaa kysymykseen ”kuinka”, eli siihen, miten ihminen tekee sen, mitä hän tekee. Temperamentti määritellään siis yksilölle tyypilliseksi käyttäytymistyyliksi tai tavaksi, jolla hän reagoi ulkopuolelta tuleviin ärsykkeisiin.
Instrumenttitunneilla vuorovaikutukseen vaikuttavat suuresti sekä opettajan että oppilaan temperamentti. Tässä opinnäytetyössä keskitytään ensisijaisesti opettajan temperamenttiin.
Oppilaan temperamentti vaikuttaa ratkaisevasti siihen, miten paljon opettaja katsoo tarpeelliseksi antaa opetusta ja ohjeita, miten kykenevä oppilas on itsenäiseen työskentelyyn ja kuinka paljon vuorovaikutusta ylipäätään muodostuu oppitunnin aikana opettajan ja oppilaan välille.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että tieto erilaisista temperamenttiteorioista ei ollut haastateltavilla kovin vahvaa. Opettajat olivat sitä mieltä, että oma temperamentti vaikuttaa opettamiseen, mutta kaikki eivät kovin tarkasti osanneet eritellä, millä tavalla vaikutukset ilmenevät. Opettajan roolilla nähtiin olevan vaikutusta oman temperamentin ilmenemiseen tunnilla. Se ikään kuin toimii jonkinlaisena suodattimena ja rajoittajana sekä myös yllykkeenä astua oman mukavuusalueensa ulkopuolelle.
Instrumenttitunneilla vuorovaikutukseen vaikuttavat suuresti sekä opettajan että oppilaan temperamentti. Tässä opinnäytetyössä keskitytään ensisijaisesti opettajan temperamenttiin.
Oppilaan temperamentti vaikuttaa ratkaisevasti siihen, miten paljon opettaja katsoo tarpeelliseksi antaa opetusta ja ohjeita, miten kykenevä oppilas on itsenäiseen työskentelyyn ja kuinka paljon vuorovaikutusta ylipäätään muodostuu oppitunnin aikana opettajan ja oppilaan välille.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että tieto erilaisista temperamenttiteorioista ei ollut haastateltavilla kovin vahvaa. Opettajat olivat sitä mieltä, että oma temperamentti vaikuttaa opettamiseen, mutta kaikki eivät kovin tarkasti osanneet eritellä, millä tavalla vaikutukset ilmenevät. Opettajan roolilla nähtiin olevan vaikutusta oman temperamentin ilmenemiseen tunnilla. Se ikään kuin toimii jonkinlaisena suodattimena ja rajoittajana sekä myös yllykkeenä astua oman mukavuusalueensa ulkopuolelle.