Vanhempien näkemyksiä varhaiskasvatuksesta
Salminen, Sirkka (2015)
Salminen, Sirkka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234853
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan 3 - 6-vuotiaiden lasten vanhempien näkemyksiä päiväkodeissa toteutettavasta varhaiskasvatuksesta. Tarkoituksena on selvittää, millaisia näkemyksiä vanhemmilla on varhaiskasvatuksen perustasta ja ohjauksesta, varhaiskasvatuksen tavoitteista, sisällöistä ja merkityksestä sekä varhaiskasvatuksen henkilöstöstä ja erityisestä tuesta varhaiskasvatuksessa.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla, jonka tarkoituksena oli saada vanhemmilta monipuolisia ja kuvailevia vastauksia heidän omista näkökulmistaan. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä viittä 3 - 6-vuotiaan päiväkodissa olevan lapsen vanhempaa kolmesta eri päiväkodista Kymenlaakson alueelta.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmat eivät tunne kovin hyvin varhaiskasvatuksen taustalla vaikuttavia tieteenaloja ja asiakirjoja eivätkä varhaiskasvatuksen sisällöllisiä orientaatioita. Vanhemmilla oli jonkin verran tietoa erityisestä tuesta varhaiskasvatuksessa, mutta selkeä kokonaiskäsitys varhaiskasvatuksessa tarjottavista tukitoimista puuttui. Kaikki haastateltavat pitivät varhaisen puuttumisen mallia hyvänä ja lasta hyödyttävänä asiana.
Varhaiskasvatuksen tavoitteista puhuttaessa vanhemmat painottivat sosiaalisten taitojen oppimista sekä liikunnallisten, hienomotoristen ja kielellisten taitojen oppimista. Vanhemmilla oli realistisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen sisällöistä ja toiminnasta, ja he pitivät päiväkodin tärkeimpinä ominaisuuksina turvallisuutta ja lapsen ikäkauteen sopivaa toimintaa. Vanhempien mukaan hyvä varhaiskasvatus antaa lapselle hyvän itsetunnon, ryhmässä toimimisen taitoja, kouluvalmiuksia ja hyvän pohjan elinikäiselle oppimiselle. Haastateltujen vanhempien mielestä varhaiskasvatus voi tukea vanhemmuutta päiväkodin ja vanhempien toimivan vuorovaikutuksen kautta sekä tarjoamalla lapselle monipuolista ja mielekästä toimintaa. Vanhemmat pitivät varhaiskasvatuksen henkilöstöä ratkaisevana tekijänä laadukkaan varhaiskasvatuksen tuottamisessa. He tunsivat melko hyvin varhaiskasvatuksen henkilöstön koulutustaustoja ja tiesivät oman lapsensa vakituisen päiväkotiryhmän aikuisten ammattinimikkeet. Vanhempien mukaan päiväkodin henkilöstöltä vaaditaan monipuolista toiminnan järjestämiseen liittyvää osaamista sekä hyviä vuorovaikutustaitoja.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla, jonka tarkoituksena oli saada vanhemmilta monipuolisia ja kuvailevia vastauksia heidän omista näkökulmistaan. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä viittä 3 - 6-vuotiaan päiväkodissa olevan lapsen vanhempaa kolmesta eri päiväkodista Kymenlaakson alueelta.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmat eivät tunne kovin hyvin varhaiskasvatuksen taustalla vaikuttavia tieteenaloja ja asiakirjoja eivätkä varhaiskasvatuksen sisällöllisiä orientaatioita. Vanhemmilla oli jonkin verran tietoa erityisestä tuesta varhaiskasvatuksessa, mutta selkeä kokonaiskäsitys varhaiskasvatuksessa tarjottavista tukitoimista puuttui. Kaikki haastateltavat pitivät varhaisen puuttumisen mallia hyvänä ja lasta hyödyttävänä asiana.
Varhaiskasvatuksen tavoitteista puhuttaessa vanhemmat painottivat sosiaalisten taitojen oppimista sekä liikunnallisten, hienomotoristen ja kielellisten taitojen oppimista. Vanhemmilla oli realistisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen sisällöistä ja toiminnasta, ja he pitivät päiväkodin tärkeimpinä ominaisuuksina turvallisuutta ja lapsen ikäkauteen sopivaa toimintaa. Vanhempien mukaan hyvä varhaiskasvatus antaa lapselle hyvän itsetunnon, ryhmässä toimimisen taitoja, kouluvalmiuksia ja hyvän pohjan elinikäiselle oppimiselle. Haastateltujen vanhempien mielestä varhaiskasvatus voi tukea vanhemmuutta päiväkodin ja vanhempien toimivan vuorovaikutuksen kautta sekä tarjoamalla lapselle monipuolista ja mielekästä toimintaa. Vanhemmat pitivät varhaiskasvatuksen henkilöstöä ratkaisevana tekijänä laadukkaan varhaiskasvatuksen tuottamisessa. He tunsivat melko hyvin varhaiskasvatuksen henkilöstön koulutustaustoja ja tiesivät oman lapsensa vakituisen päiväkotiryhmän aikuisten ammattinimikkeet. Vanhempien mukaan päiväkodin henkilöstöltä vaaditaan monipuolista toiminnan järjestämiseen liittyvää osaamista sekä hyviä vuorovaikutustaitoja.