Laadunhallintajärjestelmän suunnittelu pk-yritykselle
Pouttu, Miika (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275181
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa nykytilan kuvaaminen Konepajayritykselle ja tämän pohjalta aloittaa yrityksen käyttöön tulevan laadunhallintajärjestelmän suunnittelu ja dokumentointi käyttäen ohjeellisena apuna vuoden 2000 versiota SFS-EN ISO 9001 standardista, sekä muuta laatuun liittyvää kirjallisuutta. Kohdeyrityksen johdolla oli ongelmia tunnistaa ja ohjata yrityksen liiketoimintaa, koska toimintatapoja ei ollut kirjattu ylös. Työn tarkoituksena oli luoda järjestelmä, jonka avulla yritys pystyisi paremmin kehittämään, seuraamaan ja mittaamaan omaa toimintaansa. Kohdeyrityksellä ei ollut tarkoituksena sertifioida järjestelmää.
Teoriaosuudessa käydään läpi laadun käsitteistöä, laadun ohjaamisen teoriaa sekä laadunhallintajärjestelmän rakenteeseen, suunnitteluun ja käytännön toteuttamiseen liittyviä asioita. Teorian avulla on tarkoitus selvittää millaista hyötyä yritys saa laadunhallintajärjestelmältä ja laatuun panostamiselta jokapäiväisessä toiminnassaan.
Työn tuloksena saatiin aikaiseksi asiakastyytyväisyyskysely, henkilökunnan haastattelu, yrityksen nykyisen toiminnan ja rakenteen kuvaus, laadunhallintajärjestelmän dokumentointi sekä kehitystoiminnan aloittaminen. Näiden avulla yritys pystyy ymmärtämään, seuraamaan ja kehittämään omaa toimintaansa tulevaisuudessa. Tutkimustuloksena saatiin selville asioita, joita erityisesti tulee ottaa huomioon suunniteltaessa laadunhallintajärjestelmää pienelle ja keskisuurelle yritykselle.
Teoriaosuudessa käydään läpi laadun käsitteistöä, laadun ohjaamisen teoriaa sekä laadunhallintajärjestelmän rakenteeseen, suunnitteluun ja käytännön toteuttamiseen liittyviä asioita. Teorian avulla on tarkoitus selvittää millaista hyötyä yritys saa laadunhallintajärjestelmältä ja laatuun panostamiselta jokapäiväisessä toiminnassaan.
Työn tuloksena saatiin aikaiseksi asiakastyytyväisyyskysely, henkilökunnan haastattelu, yrityksen nykyisen toiminnan ja rakenteen kuvaus, laadunhallintajärjestelmän dokumentointi sekä kehitystoiminnan aloittaminen. Näiden avulla yritys pystyy ymmärtämään, seuraamaan ja kehittämään omaa toimintaansa tulevaisuudessa. Tutkimustuloksena saatiin selville asioita, joita erityisesti tulee ottaa huomioon suunniteltaessa laadunhallintajärjestelmää pienelle ja keskisuurelle yritykselle.