Lukkari-hanke järjestötoimijana peruskoulussa : Julkisen sektorin ja järjestön kumppanuutta Seinäjoella
Laitila, Jukka (2015)
Laitila, Jukka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305544
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön on tarkoituksena selvittää Seinäjoella Raha-automaattiyhdistyksen Nuorten ystävät ry:n hallinnoiman Lukkari-hankkeen 2010-2012 menestys- ja uhkatekijät. Lukkari-hankkeen tavoitteena oli tukea koulusta paljon poissaolevia nuoria kouluun tulemisessa. Tutkimuksen aineisto koostuu viiden hankkeen toteutuksessa mukana olleen toimijan teemahaastattelusta.
Lukkari-hankkeesta saatujen kokemusten perusteella tarkasteltiin toiminnan toteu-tumisen menestys- ja uhkatekijöitä. Lisäksi selvitettiin haastateltujen kokemuksia järjestön ja kunnallisen palvelun kumppanuudesta sekä edellisten toimijoiden yh-teistyöstä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja se on osa laajempaa arviointitutkimusta Komi-asti opintiellä -hankkeen toiminnasta. Komiasti opintiellä -hanke (2013–2017) jat-kaa Lukkari-hankkeen päätyttyä toimintaa Seinäjoen seutukunnassa.
Tulosten perusteella Lukkari-hankkeen menestystekijät koostuvat useasta eri ele-mentistä. Työntekijöiden ammattitaito, jaettu asiantuntijuus, sekä toiminnan riittä-vä rajaaminen olivat menestystekijöitä. Uhkatekijöinä nähtiin erilaisten toimintakult-tuurien yhdistäminen, liika neuvominen sekä työntekijöiden työssä jaksaminen. Myös erilaiset käytännöt kouluilla poissaoloihin puuttumisessa ovat jatkossa uhka-tekijä. Hankkeen tuloksena koettu kumppanuus eri toimijoiden välillä kannustaa samankaltaiseen toimintaan koulumaailmassa jatkossakin. Peruskoululaisten poissaolot ovat merkki nuoren ongelmista. Jatkuessaan poissaolot voivat olla uh-kana nuoren selviytymisessä tulevassa elämässään.
Lukkari-hankkeesta saatujen kokemusten perusteella tarkasteltiin toiminnan toteu-tumisen menestys- ja uhkatekijöitä. Lisäksi selvitettiin haastateltujen kokemuksia järjestön ja kunnallisen palvelun kumppanuudesta sekä edellisten toimijoiden yh-teistyöstä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja se on osa laajempaa arviointitutkimusta Komi-asti opintiellä -hankkeen toiminnasta. Komiasti opintiellä -hanke (2013–2017) jat-kaa Lukkari-hankkeen päätyttyä toimintaa Seinäjoen seutukunnassa.
Tulosten perusteella Lukkari-hankkeen menestystekijät koostuvat useasta eri ele-mentistä. Työntekijöiden ammattitaito, jaettu asiantuntijuus, sekä toiminnan riittä-vä rajaaminen olivat menestystekijöitä. Uhkatekijöinä nähtiin erilaisten toimintakult-tuurien yhdistäminen, liika neuvominen sekä työntekijöiden työssä jaksaminen. Myös erilaiset käytännöt kouluilla poissaoloihin puuttumisessa ovat jatkossa uhka-tekijä. Hankkeen tuloksena koettu kumppanuus eri toimijoiden välillä kannustaa samankaltaiseen toimintaan koulumaailmassa jatkossakin. Peruskoululaisten poissaolot ovat merkki nuoren ongelmista. Jatkuessaan poissaolot voivat olla uh-kana nuoren selviytymisessä tulevassa elämässään.