Financial and ecological gains of early intervention in cleaning up wrecks containing oil : A research of need and cost of cleaning up oil from the wrecks
Laitinen, Taina (2015)
Laitinen, Taina
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035730
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus on antaa kuva öljyä sisältävien hylkyjen määrästä Suomessa sekä saneeraustarpeesta taloudelliselta ja ekologiselta kannalta katsottuna. Aihe on monille täysin tuntematon siitä syystä, että vaarallisten hylkyjen luettelo on salainen, öljyä sisältävistä hylyistä puhutaan vähän julkisuudessa ja materiaalia aiheeseen liittyen on vaikea löytää.
Opinnäytetyössäni kuvailen eri öljylaatuja ja niiden ympäristölle aiheuttamaa hait-taa sekä toisen maailmansodan aikaisia sotalaivoja, joiden sisältämä öljyä pidetään kaikista vaarallisimpana. Vaarallisuusastetta lisää korroosio, jota myös kuvailen. Kerron myös lainsäädännöllisistä ongelmista sekä rahoitusvaikeuksista, joita on ilmennyt vanhoihin hylkyihin liittyen. Kerron hylkyjen saneeraustekniikoista, sekä monista seikoista, jotka vaikuttavat luontoon valuneen öljyn poistoon ja poistokustannuksiin sekä myös lopputulokseen. Kuvailen myös tutkimusprojekteja ja yhteistyötä, joita Itämeren alueella on meneillään. Joissain uponneissa aluksissa on öljyn lisäksi räjähteitä ja vaarallisia kemikaaleja, mutta rajaan työni keskittymään öljyyn.
Lopputuloksena päädyn siihen, että hylyissä oleva öljy kannattaisi poistaa, jos epäillään pientäkään riskiä, että tankit ovat syöpymässä puhki ja öljy päätymäisillään mereen. Näin siksi, että hallitun öljynpoiston kustannukset ovat pienemmät, kuin luontoon valuneen öljyn poistokustannukset. Itämeren erikoislaadun huomioon ottaen, luonto ei välttämättä palautuisi ennalleen vakavan öljyvuodon jälkeen ja par-haassakin tapauksessa siihen menisi kauan aikaa. Tutkimuksen tilaajana on SYKE/ Ympäristövahinkojen torjunta-yksikkö.
Opinnäytetyössäni kuvailen eri öljylaatuja ja niiden ympäristölle aiheuttamaa hait-taa sekä toisen maailmansodan aikaisia sotalaivoja, joiden sisältämä öljyä pidetään kaikista vaarallisimpana. Vaarallisuusastetta lisää korroosio, jota myös kuvailen. Kerron myös lainsäädännöllisistä ongelmista sekä rahoitusvaikeuksista, joita on ilmennyt vanhoihin hylkyihin liittyen. Kerron hylkyjen saneeraustekniikoista, sekä monista seikoista, jotka vaikuttavat luontoon valuneen öljyn poistoon ja poistokustannuksiin sekä myös lopputulokseen. Kuvailen myös tutkimusprojekteja ja yhteistyötä, joita Itämeren alueella on meneillään. Joissain uponneissa aluksissa on öljyn lisäksi räjähteitä ja vaarallisia kemikaaleja, mutta rajaan työni keskittymään öljyyn.
Lopputuloksena päädyn siihen, että hylyissä oleva öljy kannattaisi poistaa, jos epäillään pientäkään riskiä, että tankit ovat syöpymässä puhki ja öljy päätymäisillään mereen. Näin siksi, että hallitun öljynpoiston kustannukset ovat pienemmät, kuin luontoon valuneen öljyn poistokustannukset. Itämeren erikoislaadun huomioon ottaen, luonto ei välttämättä palautuisi ennalleen vakavan öljyvuodon jälkeen ja par-haassakin tapauksessa siihen menisi kauan aikaa. Tutkimuksen tilaajana on SYKE/ Ympäristövahinkojen torjunta-yksikkö.