Opiskelumaan, opiskelupaikkakunnan ja ammattikorkeakoulun brändit ulkomaalaisten opiskelijoiden kokemana : case: Lahden ammattikorkeakoulu
Nikulin, Antti (2015)
Nikulin, Antti
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305640
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii opiskelumaan, opiskelupaikkakunnan ja ammattikorkeakoulun brändejä ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden kokemana. Työn tavoitteena on selvittää, millainen brändi Suomella, Lahden kaupungilla ja Lahden ammattikorkeakoululla on ulkomaalaisten opiskelijoiden mielestä. Työn tarkoituksena on kartoittaa, millaisia paikkoja Suomi, Lahti ja Lahden ammattikorkeakoulu ovat opiskella ja asua.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee brändejä ja brändäystä yleisesti sekä paikan brändäämistä ja maabrändejä. Suomen maabrändi, Lahden kaupunkibrändi ja Lahden ammattikorkeakoulun brändi esitellään eri lähteistä koostetun kirjoituspöytätutkimuksen avulla. Työn teoreettinen perusta on alan kirjallisuudessa ja julkaisuissa sekä Internet-lähteissä.
Työn empiirinen osa koostuu sekä kvantitatiivisesta että kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimukset toteutettiin lomakekyselyinä sekä henkilökohtaisina teemahaastatteluina Lahden ammattikorkeakoulun ulkomaalaisille tutkinto-opiskelijoille. Vastausten avulla haluttiin saada selville, millainen brändi-identiteetti ja –imago tutkittavilla brändeillä on sekä mitkä brändielementit niissä korostuvat.
Vastaukset osoittavat, että Suomi tunnetaan ulkomailla lähinnä kylmästä säästä, lumesta ja joulupukista. Identiteetiltään Suomi on ystävällinen, rauhallinen, turvallinen ja luonnollinen. Koulutus, luonto ja ihmiset lukeutuvat Suomen vahvuuksiin. Lahden vahvuudet ovat hyvässä sijainnissa ja kaupungin koossa sekä laadukkaassa koulutuksessa, mutta sen brändi on melko tuntematon. Lahden ammattikorkeakoulu on vastaajista moderni, viihtyisä ja kansainvälinen. Identiteetti on kuitenkin hieman hahmottumaton. Vastausten perusteella kaikki kolme brändiä ovat otollisia, mutta niitä pitäisi tehdä tunnetummiksi ulkomailla.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee brändejä ja brändäystä yleisesti sekä paikan brändäämistä ja maabrändejä. Suomen maabrändi, Lahden kaupunkibrändi ja Lahden ammattikorkeakoulun brändi esitellään eri lähteistä koostetun kirjoituspöytätutkimuksen avulla. Työn teoreettinen perusta on alan kirjallisuudessa ja julkaisuissa sekä Internet-lähteissä.
Työn empiirinen osa koostuu sekä kvantitatiivisesta että kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimukset toteutettiin lomakekyselyinä sekä henkilökohtaisina teemahaastatteluina Lahden ammattikorkeakoulun ulkomaalaisille tutkinto-opiskelijoille. Vastausten avulla haluttiin saada selville, millainen brändi-identiteetti ja –imago tutkittavilla brändeillä on sekä mitkä brändielementit niissä korostuvat.
Vastaukset osoittavat, että Suomi tunnetaan ulkomailla lähinnä kylmästä säästä, lumesta ja joulupukista. Identiteetiltään Suomi on ystävällinen, rauhallinen, turvallinen ja luonnollinen. Koulutus, luonto ja ihmiset lukeutuvat Suomen vahvuuksiin. Lahden vahvuudet ovat hyvässä sijainnissa ja kaupungin koossa sekä laadukkaassa koulutuksessa, mutta sen brändi on melko tuntematon. Lahden ammattikorkeakoulu on vastaajista moderni, viihtyisä ja kansainvälinen. Identiteetti on kuitenkin hieman hahmottumaton. Vastausten perusteella kaikki kolme brändiä ovat otollisia, mutta niitä pitäisi tehdä tunnetummiksi ulkomailla.